Ifs hållbarhetsrapport lyfter det viktiga skadeförebyggande försäkringsarbetet

Den mest hållbara skadan är den som aldrig sker. Genom att arbeta skadeförebyggande kan If förhindra försäkringsärenden som annars hade skapat en onödig klimatpåverkan. I sin hållbarhetsrapport för 2022 lyfter If en rad konkreta exempel från det strategiska hållbarhetsarbetet.
Hållbarhetsrapporten 2022 visar att If har minskat flygresandet med 51 procent, från 17 006 flygresor 2019 till 8 354 flygresor 2022. Ifs koncernchef Morten Thorsrud träffar här medarbetare digitalt. Pressbild: If

If står bakom FN:s hållbarhetsmål och arbetar ständigt, tillsammans med kunder, anställda och partners, för att utveckla hållbarhetsarbetet. Det görs inom en rad olika områden; genom att förebygga bränder och utsläpp, dra lärdomar från naturkatastrofer, ställa hållbarhetskrav på företagskunder, jobba med leverantörskedjor, satsa på en hållbar arbetsmiljö och stärka mångfald och inkluding på arbetsplatsen.

– Jag är väldigt stolt över hur vi har integrerat hållbarhet i vår underwriting. If har bedömt nästan 700 företagskunder för att säkerställa att de respekterar mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och arbetar med antikorruption. I två fall har vi också beslutat att företagskunderna kommer att nekas försäkring vid nästa förnyelse, såvida de inte förbättrar sitt arbete, säger Philip Thörn, hållbarhetschef på If.

Minskat flygande

Ett av Ifs hållbarhetsmål 2022 var att minska flygandet med 50 procent jämfört med 2019. Nya reseinstruktioner och riktlinjer för möten togs fram för att garantera att resor och möten genomfördes på ett mer medvetet sätt, och If, som är det största försäkringsbolaget i Norden, satte målet att minska flygresorna med 50 procent 2022.

Hållbarhetsrapporten 2022 visar att If har minskat flygresandet med 51 procent, från 17 006 flygresor 2019 till 8 354 flygresor 2022. Resandet med bil har minskat med 40 procent jämfört med 2019 och resandet med tåg har ökat mer än 16 procent.

Ifs koncernchef, Morten Thorsrud, är glad över att Ifs resmål har nåtts.

– Minskat resande och alternativa sätt att träffas på är konkreta vardagsåtgärder som är mer hållbara. Vi vill göra hållbara val oavsett om miljöpåverkan är stor eller liten. Genom att fokusera på konkreta förändringar i sättet vi arbetar på så påverkar vi flera delar av företaget. Vi minskar utsläppen från våra investeringar och i vår skadeverksamhet i linje med vårt åtagande gällande SBTi, säger Morten Thorsrud.

Här finns hela hållbarhetsrapporten: https://www.if.se/om-if/hallbarhet/miljorapporter

Fler hållbarhetsinitiativ:

- If gör framsteg i att färdigställa företagets vetenskapliga mål enligt SBTi (Science Based Targets Initiative). If anslöt till SBTi 2021 och åtog sig därmed att sätta ambitiösa mål för att minska växthusgasutsläpp från egen verksamhet, investeringar och skadeverksamhet. Målen kommer att sättas och presenteras i år.

- Integreringen av hållbarhet inom underwriting har fortgått. If har bedömt nästan 700 företagskunder för att säkerställa att de respekterar mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och arbetar med anti-korruption.

- 1 000 ledare från If deltar i Ledarskapskompassen, ett utbildningsprogram som utvecklar ledarskapsförmågor och säkerställer att anställda känner sig trygga på jobbet och vet vad som förväntas av dem.

- I hållbarhetsrapporten beskrivs Ifs kompetenscenter för naturkatastrofer, som är till för att samla in och analysera information om hur naturkatastrofer påverkar företagskunder. If berättar även om hur man kan hjälpa sina kunder att minska skadorna om naturkatastrofer inträffar någonstans i världen.

- Andra case handlar till exempel om punktreparationer, det svenska hjärtstartarprojektet och Ifs nordiska analys för att säkerställa lika lön för lika arbete.

Siffror från Ifs hållbarhetsarbete 2022:

- If utförde mer än 30 000 huskollar hos husägare i Norden.

- Det utfördes 53 000 bilfotoinspektioner, vilket innebär att 53 000 bilresor till verkstäder kunde undvikas.

- 93 procent av alla anställda deltog i One Responsible If, en intern företagsutbildning med fokus på ansvarsfulla affärsmetoder, etik, hållbarhet och eget ansvar.

- If har 12 miljarder kronor investerade i gröna obligationer.