Inför skolstart: Varannan kör för fort utanför skolorna
– Det är olustigt att så många kör för fort utanför skolor. Man skulle kunna förvänta sig att förare tar extra stor hänsyn just till barn som är de mest oskyddade trafikanterna. Polisen bör göra stora insatser med hastighetskontroller vid skolorna speciellt nu när höstterminen börjar, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Under mätperioden genomförde M Sveriges lokalklubbar och avdelningar 3 943 fordonsobservationer utanför grundskolor. Sammanställningen visar att 50 procent av personbilarna och 54 procent av lastbilarna framfördes för snabbt. Minst dåliga på att hålla hastigheten var busschaufförerna, där 31 procent körde fört fort, medan hela 68 procent av alla taxichaufförer körde fortare än laglig maxhastighet. Högsta uppmätta hastighet var 81 km/h.
– Väghållarna, oftast kommunerna, måste se över trafikmiljön utanför skolorna. Det handlar om att fysiskt tvinga ned hastigheterna med hjälp av bland annat gupp, chikaner och falluckor. Gående bör också separeras från bilar så långt det är möjligt. Sådana åtgärder minskar risken för allvarliga olyckor.
Hastigheten måste vara låg utanför skolor och speciellt utanför sådana som de yngsta barnen går i. Detta eftersom hastigheten är den viktigaste faktorn som påverkar hur allvarlig en olycka blir.
– Risken att en fotgängare eller cyklist upptäcks för sent, liksom risken att denne skadas är låg när föraren håller 30 km/h. Men vid hastigheter över 40km/h ökar risken för död eller allvarliga skador markant.
Andel förare för respektive hastighet, avrundat till procent
0–30 km/h (laglig hastighet) 31–40 km/h 41–45 km/h 46–50 km/h > 51 km/h
Personbil (3 337 st) 50 38 7 4 1
Taxi (69 st) 32 48 13 7 0
Buss (154 st) 69 30 1 0 1
Lastbil (180 st) 46 47 6 1 0
Övriga fordon (207 st) 72 18 5 3 1
Samtliga fordon (3 947 st) 51 37 7 4 1
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum