Innovativ satsning utbildar CNC-operatörer till Atlas Copco

När Madeleine Iveros blev arbetslös blev hon sugen på att testa en ny karriär. Via Clockwork fick hon chansen att påbörja ett skräddarsytt traineeprogram med målet att bli CNC-operatör på Atlas Copco.

Madeleine Iveros, en av Clockworks traniees hos Atlas Copco

Inom industrin råder stor brist på arbetskraft. Samtidigt kan många arbetslösa tänka sig ett jobb inom industrin, utmaningen är att de flesta saknar erfarenhet. För att skapa ett snabbspår in i branschen för de som har vilja och motivation tog Atlas Copco i våras initiativ till ett skräddarsytt traineeprogram. Clockwork fick i uppdrag att bidra med kompetens inom rekrytering, språkstöd och utbildningsinnehåll.

Det skräddarsydda traineeprogrammet tog sin början i våras och pågår under sex månader. Tio deltagare har beviljats en plats och målet är att alla tio ska anställas direkt i Atlas Copco om allt går som förväntat. En av dem som fastnade för möjligheten är Madeleine Iveros, som i bagaget har 15 års erfarenhet från säkerhetsbranschen.
– Jag trivs i att jobba i organisationer där det är högt i tak. När jag blev arbetslös från mitt jobb i säkerhetsbranschen blev jag sugen på att testa en ny karriär och tyckte CNC-operatör lät som en spännande tjänst med många karriärmöjligheter, säger Madeleine.

Madeleine hade inga förkunskaper om ett jobb inom industrin, utan kom helt novis till sin första traineedag. Sedan dess har hon stegvis fått lära sig grunderna i yrket, dels via teoretisk utbildning och dels via praktiska moment vid sidan av en handledare.

– Alla deltagare har fått en egen handledare som vi kan fråga om hjälp. För min del innebär det att jag jobbar treskift. Hela upplägget varvar teori och praktik, det har varit helt optimalt för att jag ska kunna lära mig på bästa sätt. När jag tänker tillbaka så har jag lärt mig otroligt mycket på tre månader.

Via Clockwork fanns möjlighet att söka platsen genom ett mini-cv.

– Det gjorde det snabbt och enkelt att skicka in en ansökan direkt i mobilen. Redan dagen efter jag hade skickat in min ansökan blev jag uppringd av Clockwork och fick komma på intervju, säger Madeleine.

Jobbet som CNC-operatör går ut på att programmera maskiner utifrån ritningar för tillverkning av olika komponenter. Den maskin som Madeleine arbetar med är en svarv, men det finns stora möjligheter att utvecklas inom yrket.
– Atlas Copco är en stor arbetsplats med 500 anställda. Tack vare traineeprogrammet finns många karriärmöjligheter. Om några år ser jag mig själv kanske som handledare för andra traineer. En dag vill jag gärna ta chansen att lära andra det jag lärt mig.

Vill du veta mer om våra industriprojekt?

Hör av dig så berättar vi mer!

Jan Johansson ansvarar för våra projekt inom industri och logistik. Är du intresserad av att veta hur vi kan hjälpa dig som företag eller individ? Hör av dig till Jan så berättar han mer! 073-351 27 02

Madeleine Iveros, en av Clockworks traniees hos Atlas Copco

Stjärnrekryteringen blev verklighet med stöd från Clockwork30.5.2018 14:39Pressmeddelande

I augusti förstärks Brynäs IF:s damlag med stjärnspelaren Erika Grahm. Hon blir inte bara en nyckelspelare i laget, hon har även rekryterats för att ta Brynäs dam- och tjejverksamhet till nästa nivå. Rekryteringen har möjliggjorts tack vare Clockwork. Sedan drygt ett år har Clockwork varit en av Brynäs IF:s officiella partners. Samarbetet har bland annat gått ut på att Clockwork stöttat satsningen En bra start. Längs vägen har Clockwork uttryckt tydliga önskemål om en utökad satsning på damverksamheten. – Nu äntligen känns det som att Brynäs är på väg att bygga en damorganisation som är en integrerad del i den övriga verksamheten. Det är något vi tydligt efterfrågat och nu lyckats möjliggöra, säger Clockworks vd Petter Lundgren. Clockworks ambition är att tillsammans med Erika utveckla regionens förutsättningar för tjejer att vilja och kunna satsa på en hockeykarriär. – Målet är att Brynäs på fem års sikt ska bli det ledande damhockeylaget, med Sveriges bästa dam- och ungdomsverksamhet