IQ gör Sveriges första dramaserie på TikTok

Guldbaggevinnande regissören Rojda Sekersöz (Dröm vidare, Young Royals) är aktuell med en ny dramaserie för IQ, om ungas alkoholkultur. Serien kommer att visas hösten 2023 på TikTok och blir Sveriges första dramaserie på plattformen. Klara skådespelare är Fabian Penje, Wilma Lidén och Sabina Ddumba som gör sin skådespelardebut. En fjärde och sista roll kommer att tillsättas via en öppen audition på TikTok under våren.
Mojtaba Ghodsi, vd på IQ, Rojda Sekersöz, regissör, samt skådespelarna Sabina Ddumba, Wilma Lidén och Fabian Penje.

Serien, som går under namnet "Ruset", är skriven av syster-duon Tove och Sofie Forsman, två av Sveriges mest anlitade manusförfattare. Ruset är ett relationsdrama om fylla, svek och kärlek som utspelar sig under en sommarhelg och kommer att visas i 10 avsnitt under hösten 2023

Initiativtagare till serien är IQ som genom serien vill visualisera den alkoholkultur som finns bland dagens unga som dricker mindre, och på ett annat sätt, än tidigare generationer. Denna trend har legat till grund för seriens handling, som porträtterar fyra unga vuxna, deras olika relation till alkohol och hur den påverkar vänskaper, beteenden och känslor.

– Det är en spännande utmaning att skapa en dramaserie till en plattform som vanligtvis associeras med kort och lättsam underhållning. I 'Ruset' vill vi porträttera ungas liv på ett ärligt och autentiskt sätt, med djup och svärta. Att få skapa Sveriges, och en av världens, första dramaserier på TikTok är en fantastisk möjlighet att nå ut till en yngre publik med ett tema som väcker mycket känslor, säger Rojda Sekersöz, regissör för Ruset.

– Kultur har en enorm kraft att påverka vårt samhälle och vår syn på olika frågor. Genom dramaserier som 'Ruset' har vi möjlighet att utforska och diskutera viktiga samhällsfrågor som ungas relation till alkohol på ett kraftfullt och meningsfullt sätt. Genom att öka medvetenheten om den samhällstrend som serien grundar sig i hoppas vi kunna bidra till en större trygghet bland unga att utmana alkoholnormen, säger Mojtaba Ghodsi, vd på IQ.

Ruset kommer att visas exklusivt på TikTok under hösten 2023 och blir därför Sveriges, och en av världens, första dramaserier på plattformen. Rollbesättningen består av skådespelarna Fabian Penje (Young Royas, White Wall) och Wilma Lidén (Torpederna, Zebrarummet) samt artisten Sabina Ddumba som gör sin stora skådespelardebut i Ruset. Första säsongen kommer att ha 10 avsnitt.

Dessutom pågår det under våren en öppen casting för att fylla den fjärde och sista rollen. Provfilmningar sker på TikTok mellan den 4 och 21 maj. Med hjälp av plattformens duettfunktion kan alla användare spela in en video där de läser repliker mot skådespelarna för att göra sitt bästa för att knipa den sista rollen.

Skådespelarna Fabian Penje, Wilma Lidén och Sabina Ddumba.
Regissör Rojda Sekersöz med skådespelarna Sabina Ddumba, Wilma Lidén och Fabian Penje.
Rojda Sekersöz som är regissör för Ruset
Mojtaba Ghodsi, vd på IQ