IVA presenterar nationell agenda för vattenförsörjningen

Varmt välkommen till Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVAs) seminarium där vi presenterar förslag på åtgärder som behöver vidtas för att Sverige ska kunna säkra tillgången till rent vatten i framtiden.

Utmaningarna kring vår gemensamma vattenresurs är många. Det gäller allt från påverkan från klimatförändringarna, planering och samordning av vattenrelaterade frågor till förutsättningarna för investeringar i infrastruktur inom VA-sektorn. Nu presenterar IVA sin agenda för en hållbar vattenförsörjning. En av punkterna är att initiera Vattenplan 2045 som innehåller långsiktiga mål tillsammans med lösningar på finansierings- och organisatoriska frågor. Även behovet av forskning inom vattenområdet måste få en central roll i framtidsplanen.

I seminariet medverkar bland annat medlemmar ur projektets styrgrupp. Kommentarer ges också av projektets politiska referensgrupp. Seminariet modereras av Johan Kuylenstierna, adjungerad professor, Stockholms universitet.

I projektets styrgrupp ingår: Tord Svedberg, IVL Svenska Miljöinstitutet, Georgia Destouni, Stockholms universitet, Lena Ek, Södra Cell, Kenneth M. Persson, Sydvatten och Lunds universitet, Björn Sjöberg, Havs- och vattenmyndigheten, Gunnar Söderholm, tidigare chef för miljöförvaltningen i Stockholms stad och John Trumpane, Formas.

I den politiska referensgruppen ingår: Magnus Ek, (C), Patrik Engström, (S), Yasmine Eriksson, (SD), Maria Gardfjell, (MP), Nina Lundström (L), Kjell-Arne Ottosson, (KD), Elin Sergerlind, (V), Cecilia Tentfjord-Toftby (M).

Onsdag den 8 september 2021 klockan 13:00 - 15:00

Läs mer och anmäl dig här