Järfälla Kommun

Järfälla stärker sin position som företagarkommun

Dela

Järfällas företagare blir allt nöjdare med kommunens service. När SKR idag presenterar sina öppna jämförelser av företagsklimatet i kommunerna står det klart att Järfälla fortsätter att klättra i rankingen och placerar sig på topp tre i Stockholmsområdet, topp tre bland alla större kommuner i landet och på topp 20 totalt.

I sina Öppna jämförelser av företagsklimatet i landets kommuner undersöker SKR hur nöjda företagen är med kommunens service. För 2021 ligger det genomsnittliga NKI-värdet (Nöjd Kund-Index) i Sverige på 74 av 100 möjliga. I Järfälla fortsätter den positiva utvecklingen från 2020 då kommunen ökade från 73 till 79. För 2021 har resultatet förbättrats ytterligare och Järfälla placerar sig nu på topp tre i länet genom en ökning av NKI-värdet från 79 till 82. Nationellt hamnar Järfälla på sjuttonde plats i rankingen.

Järfälla arbetar målmedvetet med förbättring av företagsklimatet i kommunen, och resultatet i NKI-mätningen är ett kvitto på att det går åt rätt håll.

– Ett livskraftigt företagande är viktigt för Järfälla och ett gott företagsklimat är grunden för att bygga vår kommun stark. Som företagare ska man känna att man är viktig för kommunen. Att vi har förbättrat vårt resultat ytterligare i NKI:n ser jag som ett viktigt steg mot ett företagsklimat i toppklass, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och ordförande i Järfälla Näringslivs AB.

Företagsklimatet är ett av fokusområdena i kommunens näringslivsstrategi som bland annat innehåller åtgärder kring medarbetarnas syn på företagens samhällsroll, att förbättra service och servicekultur samt att öka utbudet av digitala tjänster för företagare.

– Tack alla företagare som tar sig tid att svara på SKR:s frågor! För att vi ska nå ett företagsklimat i toppklass behöver vi få veta vad företagarna själva tycker att vi ska förbättra. Det känns väldigt bra att vårt arbete för Järfällas företagare ger resultat, och det är extra kul när det märks i en sån här mätning. Det ger lite extra energi, säger Vesna Jovic, kommundirektör.

Fakta om mätningen

Drygt 29 000 företagare har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 189 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen.

I den nya delen av mätningen som handlar om upphandlingar deltog nästan 3 000 företagare fördelat på 35 kommuner.

När en kommun har ett NKI/NUI på 70 eller högre bedöms det vara ett högt resultat, 62-69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.

Mätningen genomförs i samverkan med Stockholms Business Alliance (SBA).

Källa: SKR

Läs mer om mätningen på www.skr.se

Nyckelord

Kontakter

Emma Feldman (M)Kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd samt ordförande i Järfälla Näringsliv AB.

Presskontakt, 070-002 49 59.

Tel:070-002 49 59

Om

Järfälla Kommun
Järfälla Kommun
Riddarplatsen 5
177 80 Järfälla

08-580 285 00https://www.jarfalla.se/

 

Järfälla strax nordväst om Stockholm, med sina grönområden, sin Mälarkust och sitt fantastiska kollektivtrafikläge, är en attraktiv inflyttningskommmun. Med ny tunnelbana, spår och vägar växer Barkarbystaden och Barkarby station fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Järfälla växer, och samtidigt som det byggs nya attraktiva bostäder planerar vi för tusentals nya jobb i attraktiva kontorslägen, högre utbildning och fler besökare.

 

Följ Järfälla Kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Järfälla Kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum