​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

I år gästas Järfällafestivalen av bl a Bella & Filippa, Anders Lundin och Ramy Essam.

Årets Järfällafestival är den sjätte i ordningen. Vi bjuder som vanligt på en mängd roliga aktiviteter för stora och små. Det blir bomässa med information om bostäder och byggprojekt i kommunen, prova-på-aktiviteter med Järfällas föreningar och kulturskola, marknad, erbjudanden i butikerna, ponnyridning, häst och vagn, klappa djur, hoppborg, ansiktsmålning och ett litet tivoli med karuseller. Järfällas egen trollkarl Robert Ace och gycklargruppen TRiX minglar runt i centrum och bjuder på humor, magi och trix.

– I år kommer uppträdandena att ha en extra bredd och mångfald, säger Karolina Bjällerstedt Mickos, informatör på Järfällahus AB. Ramy Essam gav en musikalisk röst åt den arabiska våren, förföljdes av regimen i Egypten för det och är nu svensk medborgare. Vi är mycket glada över att han gästar Järfälla. Anders Lundin känner de flesta av oss igen från Allsång på Skansen och Allt för Sverige, som vunnit en Emmy. Alla barn kommer att älska gruppen Lekisjazz, ett band som har en stor, grön krokodil som gitarrist. Och jag tror att även de som inte normalt sett lyssnar på opera kommer att uppskatta Divine, som består av tre fantastiska operasångerskor med både vackra röster och mycket humor i sina framträdanden.

Lite om artisterna:

Divine

Divine är en kvinnlig operatrio som vill sprida opera till alla på ett lättsamt och humoristiskt sätt.

Trion har sjungit sig in i mångas hjärtan genom medverkan i bl a Allsång på skansen, TV-programmet Go’ kväll, på utomhusarenan Dalhalla, Polarpriset, Stockholm Pride, Oslo-Operan och i Berwaldhallen.

2017 släpps deras tredje skiva; ”Näktergalarna”.

Lekisjazz

Lekisjazz spelar jazz för hela familjen. De har en stor grön krokodil på gitarr och en repertoar med svängiga jazzlåtar.

Bandet består av Andreas Westerlund på trummor, Bobo Steneby på kontrabas, Mikaela Hansson/Rose-Marie Johansson på piano och Krokodilen på gitarr. Dessutom har vi ofta med oss saxofonisten Abel Haile och körsångerska Maria Östrud.

Skivan ”Lekisjazzstandards" släpptes september 2015 och innehåller allt från swing-hits till calypso-gung.

Ramy Essam

2011 briserade den egyptiska revolutionen under den arabiska våren. Ramy Essam, då 23 år, skrev protestlåtar i ett tält på Tahrir-torget. Låtarna spred sig som en löpeld, och Ramy blev en internationellt känd galjonsfigur för revolutionen.

Samtidigt som Ramy förföljdes, fängslades och torterades av regimen, blev hans låtar ett soundtrack för en hel generation unga egyptier och deras kamp för en bättre framtid. TimeOut Magazine valde samma år ut Ramys låt ”Irhal” som världens genom tiderna tredje mest världsförändrande låt (med John Lennon´s ”Imagine” på femte plats).

Ramy är en artist av folket med musik som gatans megafon. Eller som Tom Morello har uttryckt det: Ramy Essam är en ”rock Bob Dylan of the Middle East”.

Anders Lundin

Programledaren och TV-profilen Anders Lundin har skrivit låtar och texter sedan tonåren, han har spelat in skivor och turnerat med band. Barnlåtarna han gjort för SVT har vunnit Grammis och rullat i rutan i år efter år. I mellanpraten känner man igen Anders berättarglädje från radioåren, från Emmy-vinnande ”Allt För Sverige” och från ”Sommar i P1”.

Bella & Filippa

Bella & Filippa tävlade i melodifestivalen i år. Men det finns mycket mer än tävlingsbidraget ”Crucified” att hämta i denna unga popduo från Stockholm. Bella & Filippa började skapa och spela musik tillsammans när de blev bonussyskon 2012. Redan året därpå började de lägga upp sina covers på nätet, där de har fått en riktigt stor följarskara.

Duons stil är akustisk pop. Musiken skriver de själva tillsammans med låtskrivare från Starlab. Senare i år släpps Bella & Filippas debutalbum!

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB. Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael Jä

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla. Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande. Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stockh