​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.
I år gästas Järfällafestivalen av bl a Bella & Filippa, Anders Lundin och Ramy Essam.

Årets Järfällafestival är den sjätte i ordningen. Vi bjuder som vanligt på en mängd roliga aktiviteter för stora och små. Det blir bomässa med information om bostäder och byggprojekt i kommunen, prova-på-aktiviteter med Järfällas föreningar och kulturskola, marknad, erbjudanden i butikerna, ponnyridning, häst och vagn, klappa djur, hoppborg, ansiktsmålning och ett litet tivoli med karuseller. Järfällas egen trollkarl Robert Ace och gycklargruppen TRiX minglar runt i centrum och bjuder på humor, magi och trix.

– I år kommer uppträdandena att ha en extra bredd och mångfald, säger Karolina Bjällerstedt Mickos, informatör på Järfällahus AB. Ramy Essam gav en musikalisk röst åt den arabiska våren, förföljdes av regimen i Egypten för det och är nu svensk medborgare. Vi är mycket glada över att han gästar Järfälla. Anders Lundin känner de flesta av oss igen från Allsång på Skansen och Allt för Sverige, som vunnit en Emmy. Alla barn kommer att älska gruppen Lekisjazz, ett band som har en stor, grön krokodil som gitarrist. Och jag tror att även de som inte normalt sett lyssnar på opera kommer att uppskatta Divine, som består av tre fantastiska operasångerskor med både vackra röster och mycket humor i sina framträdanden.

Lite om artisterna:

Divine

Divine är en kvinnlig operatrio som vill sprida opera till alla på ett lättsamt och humoristiskt sätt.

Trion har sjungit sig in i mångas hjärtan genom medverkan i bl a Allsång på skansen, TV-programmet Go’ kväll, på utomhusarenan Dalhalla, Polarpriset, Stockholm Pride, Oslo-Operan och i Berwaldhallen.

2017 släpps deras tredje skiva; ”Näktergalarna”.

Lekisjazz

Lekisjazz spelar jazz för hela familjen. De har en stor grön krokodil på gitarr och en repertoar med svängiga jazzlåtar.

Bandet består av Andreas Westerlund på trummor, Bobo Steneby på kontrabas, Mikaela Hansson/Rose-Marie Johansson på piano och Krokodilen på gitarr. Dessutom har vi ofta med oss saxofonisten Abel Haile och körsångerska Maria Östrud.

Skivan ”Lekisjazzstandards" släpptes september 2015 och innehåller allt från swing-hits till calypso-gung.

Ramy Essam

2011 briserade den egyptiska revolutionen under den arabiska våren. Ramy Essam, då 23 år, skrev protestlåtar i ett tält på Tahrir-torget. Låtarna spred sig som en löpeld, och Ramy blev en internationellt känd galjonsfigur för revolutionen.

Samtidigt som Ramy förföljdes, fängslades och torterades av regimen, blev hans låtar ett soundtrack för en hel generation unga egyptier och deras kamp för en bättre framtid. TimeOut Magazine valde samma år ut Ramys låt ”Irhal” som världens genom tiderna tredje mest världsförändrande låt (med John Lennon´s ”Imagine” på femte plats).

Ramy är en artist av folket med musik som gatans megafon. Eller som Tom Morello har uttryckt det: Ramy Essam är en ”rock Bob Dylan of the Middle East”.

Anders Lundin

Programledaren och TV-profilen Anders Lundin har skrivit låtar och texter sedan tonåren, han har spelat in skivor och turnerat med band. Barnlåtarna han gjort för SVT har vunnit Grammis och rullat i rutan i år efter år. I mellanpraten känner man igen Anders berättarglädje från radioåren, från Emmy-vinnande ”Allt För Sverige” och från ”Sommar i P1”.

Bella & Filippa

Bella & Filippa tävlade i melodifestivalen i år. Men det finns mycket mer än tävlingsbidraget ”Crucified” att hämta i denna unga popduo från Stockholm. Bella & Filippa började skapa och spela musik tillsammans när de blev bonussyskon 2012. Redan året därpå började de lägga upp sina covers på nätet, där de har fått en riktigt stor följarskara.

Duons stil är akustisk pop. Musiken skriver de själva tillsammans med låtskrivare från Starlab. Senare i år släpps Bella & Filippas debutalbum!