Järfällahus med i uppstarten av Barkarby Science

Nu startar ett center för hållbar stadsutveckling och samhällsbyggnad i Barkarby, Järfälla. Järfällahus blir en av delägarna i bolaget som blir en arena för innovativ utveckling.

Barkarby Science blir en utvecklingsarena i Järfälla för forskning, innovation och utbildning inom samhällsbyggnad och hållbar stadsutveckling. Barkarbystaden växer allra mest i Järfälla, och den expansion och det geografiska läge som staden har, innebär nu också en unik möjlighet till samarbete och dialog mellan aktörer och intressenter kring hållbar samhällsutveckling.

Barkarby Science blir en plattform där näringsliv, akademi och samhälle tillsammans kan ta fram ny teknik som snabbt testas i verkliga förhållanden och därigenom får praktisk tillämpning. Aktörerna ska kunna verka för och understödja högre utbildning och forskning samt skapa förutsättningar för arbetstillfällen och projekt där ny teknik och nya metoder för långsiktigt hållbar stadsutveckling kommer att användas.

– Våra ambitioner för Järfälla är skyhöga. Barkarbystaden ska bli den bästa staden att bo, jobba och leva i. Ambitionen är att sätta nationellt fokus på det arbete inom samhällsutveckling och stadsbyggnad som Järfälla bedriver, och med det här samarbetet kommer innovativa lösningar inom hållbar samhällsbyggnad att kunna utvecklas och förverkligas här i Järfälla, säger Mikael Jämtsved, Järfällahus styrelseordförande (MP).

Initiativet är taget av Järfälla kommun och i samarbetet ingår förutom Järfällahus också Atrium Ljungberg, E.ON Värme Sverige, NCC, Scania och Skanska. Akademin representeras av ett samarbete med Södertörns högskola, och det förs långt gångna samtal om samarbete även med KTH. Ärendet om bildande av Barkarby Science beslutas på kommunstyrelsen i Järfälla den 4 december och därefter i kommunfullmäktige den 18 december.

Järfälla kommun kommenterar initiativet:
– Nu tar vi Barkarby Science från idé till genomförande i ett unikt samarbete mellan näringsliv, akademi och kommun. Det är också otroligt glädjande att Järfällahus har valt att samarbeta med Barkarby Science när vi nu tillsammans med några av branschens största aktörer utvecklar – och ger möjlighet att tillämpa – framtidens lösningar inom stadsbyggnad, mobilitet och smarta energilösningar, säger kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, Claes Thunblad (S).

För mer information och presskontakt:
Järfällahus styrelseordförande, Mikael Jämtsved, mikael.jamtsved@jarfallahus.se, telnr: 070-00 233 95
Presskontakt Ewa-Louise Lilja, ewa-louise.lilja@jarfallahus.se, telnr: 08-580 836 25

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc

Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov – start för flerårigt projekt31.3.2017 10:27Pressmeddelande

Nu kavlar Järfällahus upp ärmarna och startar ett femårigt projekt med ett flertal olika hållbarhetsåtgärder för bostadsområdet Tallbohov. Stort projekt för stort område Tallbohov är ett av Järfällahus största bostadsområden och ett område av miljonprogramskaraktär. Husen har nått en ålder då de behöver omfattande åtgärder för att kunna fortsätta att fungera på ett hållbart sätt. Därför satsar Järfällahus nu på ett stort projekt för hela Tallbohov under de kommande åren. Målet är hållbarhet Målet är hållbarhet: att husen håller även i fortsättningen, att hyresgästerna får en tryggare, behagligare och attraktivare boendemiljö samt att vi ser till att våra hus uppfyller de krav på miljömässig hållbarhet som ställs idag. Därför kallar vi projektet Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov. Åtgärderna delas upp i två övergripande delar: 1.Teknisk och miljömässig hållbarhet Målet är ett bättre inomhusklimat, bättre energianvändning och att förlänga husens hållbarhet över tid. För att uppnå detta ko