Jenny Rissveds satte färg på guldstriden när hon var tvåa i XCO-världscupen i tyska Albstadt

Jenny Rissveds följde upp fredagskvällens tredjeplats i shorttrack (XCC) med en andraplats i OS-disciplinen XCO. Rissveds, som kör för Team 31 i världscupen, var rejält stark uppför backarna och det var bara rejält formstarka australiensiskan Rebecca McConnell som kunde slå henne.
Jenny Rissveds

I en ny svensk mästartröja tog Jenny Rissveds kommandot från start i Albstadt. Team 31-cyklisten ordnade så hon slapp trängsel genom att vara snabbast av alla ut från vänsterkanten av startplattan och det bildades en tätkvartett.

Snart nog blev det en duo där australiensiskan Rebecca McConnell var blixtrande snabb och tuff när hon körde på små marginaler i de mest tekniska utförspartierna. Men det lilla som Rissveds tappade där körde hon länge i kapp uppför, även om hon förstås fick slita rejält för att hela tiden göra det.

Om det är landsvägstävlingarna som har påverkat det där sista i klippet eller inte ska vara osagt men hon sa efter XCC-bronset att det hade gett bra självförtroende att bli totaltvåa i det tjeckiska etapploppet Gracia Orlová tour.

På det fjärde varvet gjorde australiensiskan ryck och när Rissveds gick ut på det sista varvet i loppet var hon 38 sekunder bakom McConnell. Bronset till Mona Mitterwallner, Österrike, som hade 12 sekunder upp till Jenny men sedan var det stora avstånd.

"I början av loppet kände jag mig bra och det kändes bra att vara precis bakom Rebecca. Sedan hade jag en plan att öka farten på näst sista varvet, säger Rissveds efter loppet. Det var jobbigt mentalt när Rebecca drog ifrån. Man jobbar mycket med det mentala under loppet. I dag tänkte jag mycket på att försöka tänka det motsatta och tänka positivt", sa Rissveds i en intervju i tv-sändningen på redbull.com.

Förbundskaptenen Petter Mattsson följde loppet på plats och kommenterade spontant att det ser "jäkligt bra ut med tanke på resten av året".

Rissveds, som stod över världscuppremiären i XCO eftersom den gick i Brasilien och resan skulle slita för mycket, inkasserade nu 200 VC-poäng.

Linn Gustafzzon gjorde sin första världscuphelg i Team 31-tröjan.

Den andra svenskan i loppet, Linn Gustafzzon som från i år också hon kör för Team 31, kämpade på bra från en sämre startposition på den bitvis trånga banan och slutade 49:a i Albstadt.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange fotocred)

Jenny Rissveds
Linn Gustafzzon