Jesper Blomqvist i VM-kampanj

Sommarens stora idrottsfest närmar sig, VM i fotboll. Postkodlotteriet börjar fira redan nu med en kampanj med fotbollstema. I juni lottas elva extra miljoner ut. Vinstutdelare blir en av Sveriges mest meriterade fotbollsspelare – Jesper Blomqvist.

Kampanjen är döpt till Miljonelvan vilket syftar på antalet spelare i laget på fotbollsplanen. Elva personer kommer att vinna varsin miljon och blir därmed en del i Postkodlotteriets ”elva”. Men lottköparna behöver inte vara ett dugg intresserade av sporten för att kunna vinna.

I en av filmerna diskuterar Rickard Sjöberg och Jesper Blomqvist vad som är en riktig vinst när de sitter på avbytarbänken på Nationalarenan Friends.

– Jag har varit med och spelat hem brons i fotbolls-VM och de senaste åren har jag varit med i TV och vunnit några olika tävlingar. Nu är det fantastiskt att få göra andra till vinnare, säger Jesper Blomqvist.

I början av sommaren kommer den tidigare fotbollshjälten att åka runt i Sverige med ett TV-team och dela ut guldkuvert till elva vinnare.

Jesper Blomqvist valde att samarbeta med Postkodlotteriet av flera skäl:

– För mig är det viktigt att det är folkligt. Postkodlotteriet sprider glädje över hela Sverige och överskottet på en dryg miljard till ideella organisationer gör skillnad på allvar, säger Jesper Blomqvist.

TV-inspelningarna kommer att visas i TV4 under sommaren.

För mer information, vänligen kontakta:
Roger Magnergård, Presschef Svenska Postkodlotteriet
070-232 40 80, roger.magnergard@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.

Jesper pressbild
Jesper kampanjbild

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat drygt 13 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.