Johan Augustsson mäktigast i branschen

Handelns 100 mäktigaste har utsetts. Listan rankar de personer som har haft mest makt och påverkan på svensk detaljhandel under 2018 och Lidls Sverigechef Johan Augustsson går rakt in på en fjärde plats. Inom dagligvarubranschen är han rankad mäktigast.

Johan Augustsson, Sverigechef Lidl

För femte året i rad har Market och Icanyheter listat de hundra mäktigaste personerna i detaljhandeln. De nominerade är de aktörer som bedöms ha haft mest makt och påverkan på svensk detaljhandel under 2018.

En av årets ”raketer” är Johan Augustsson, landschef för Lidl Sverige. Johan har en lång bakgrund inom företaget och har varit med sedan starten 2003. I juni 2018 efterträdde han Johannes Fieber i rollen som Sverigechef. Johan går direkt in på fjärde plats på listan över Handelns mäktigaste 2018 och är därmed nummer ett när det gäller dagligvarubranschen.

- Det här gör mig naturligtvis glad och stolt. Placeringen är en bekräftelse på att Lidl utmanar den svenska livsmedelsbranschen och att vi är en aktör att räkna med. Som Sverigechef vill jag använda min position till att bidra till ett mer hållbart samhälle och möjliggöra för klimatsmart konsumtion, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

En jury bestående av fem personer på Markets och Icanyheters redaktioner har tillsammans med tidningarnas läsare utsett kandidaterna. Bedömningen har gjorts utifrån vad personerna har åstadkommit under året och nomineringsjuryn har utgått från kriterierna mediegenomslag, formell makt, informell makt och extra ordinära faktorer.

Johan Augustsson, Sverigechef Lidl

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls butiksöppningsvåg rullar vidare i Malmö, Solna, Strängnäs, Vårby, Helsingborg, Kungsbacka, Huskvarna och Kista.4.4.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Lidl expanderar i hög takt med målet att ha 200 butiker år 2020. Samtidigt som Lidl söker fler lägen över hela landet, öppnar nya butiker på löpande band. I februari öppnade butiken i Caroli i Malmö, den 21 mars i Solna Centrum och den 28:e mars i Vårby och Strängnäs. Under våren öppnar även butiker i Helsingborg, Kungsbacka, Huskvarna och Kista.