Svenska Postkodlotteriet

Journalister berömmer Postkodlotteriet

Dela

Postkodlotteriet har Sveriges näst bästa PR-avdelning och på fem år har lotteriet förflyttat sig från att ligga under snittet i kontakterna med olika redaktioner till att ligga klart över, enligt en färsk undersökning från Aalund PR-barometer.

Ljusblå linjen visar resultatet för fem år sedan, svarta är marknadssnittet och den mörkblå är årets resultat.
Ljusblå linjen visar resultatet för fem år sedan, svarta är marknadssnittet och den mörkblå är årets resultat.

Ett stort antal journalister på riks- och lokalmedia, internet samt radio och TV har svarat på frågor vad de anser om 30 olika svenska företag och hur de bemöts i jakten på nyheter att rapportera. Viktiga parametrar är bland annat nyhetsvärde, tillgänglighet, bemötande, snabbhet, möjlighet att få kontakt med nyckelpersoner och kunskap hos personer på de företag som svarar.

-   En bra relation och ett väl fungerande samarbete med journalister garanterar inte automatiskt god press, men det ökar tillgängligheten till media och ökar chansen att bli "hörda" om och när kriser uppstår, säger Isabella Kjeldsen, direktör på Aalund.

Enligt Aalunds regler får inga andra företag som deltar i undersökningen offentliggöras liksom att deras placeringar är hemliga. Postkodlotteriet jämför sig naturligt med andra företag i spel- och lotteribranschen och är bättre placerat i samtliga kategorier jämfört med dessa.

Intressant är också att Postkodlotteriet slår banker, elleverantörer, byggföretag, läkemedelsföretag och samtliga industriföretag utom ett.

Postkodlotteriet rankas som etta i Sverige vad det gäller generella presskontakter och tvåa i kategorin ”aktiv kontakt”. Lotteriets image mäts till en nionde plats bland de journalister som bedömt svenska företag.

För fem år sedan låg Postkodlotteriet klart under marknadsgenomsnittet. I dag ligger snittet klart över.

-   När ett företag signifikant förbättrat alla parametrar är det uppenbart att en mycket fokuserad insats för att förbättra prestandan gentemot reportrar har genomförts, konstaterar Isabella Kjeldsen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ljusblå linjen visar resultatet för fem år sedan, svarta är marknadssnittet och den mörkblå är årets resultat.
Ljusblå linjen visar resultatet för fem år sedan, svarta är marknadssnittet och den mörkblå är årets resultat.
Ladda ned bild
I samtliga mätpunkter ligger Postkodlotteriet över de undersökta företagens snitt när journalisterna bedömer.
I samtliga mätpunkter ligger Postkodlotteriet över de undersökta företagens snitt när journalisterna bedömer.
Ladda ned bild

Om

Svenska Postkodlotteriet
Svenska Postkodlotteriet



https://www.postkodlotteriet.se/

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer. 

Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären. 

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. 

Följ Svenska Postkodlotteriet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Postkodlotteriet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum