Kalmar Öland Airport varslar

Som en effekt av den kraftiga nedgången i flygtrafiken och passagerarantalet, till följd av Corona, har Kalmar Öland Airport i dag lämnat in varsel om uppsägning av totalt 11 årsarbetare.

Bedömningen är att flygtrafiken kommer återhämta sig gradvis över tid, men osäkerheten är stor kring i vilken takt efterfrågan utvecklas. Detta med anledning av restriktioner, ändrade resmönster, nya kommunikationsvägar, förändringar i branschstrukturen m.m.
- Det är aldrig roligt att behöva genomföra den här typen av åtgärder, men vårt uppdrag är att anpassa verksamheten till den nya marknadssituationen och minimera flygplatsbolagets underskott, kommenterar Ronny Lindberg, VD och Flygplatschef på Kalmar Öland Airport.

Pressmeddelande från Fly Green Fund: Fly Green Fund levererar 16 ton bioflygbränsle till Kalmar Öland Airport11.12.2020 13:09:58 CETPressmeddelande

Fredagens bränsleleverans till Kalmar Öland Airport kanske ser ut som vilken bränsleleverans som helst. Denna gång är dock hälften av tankbilens last återigen biojetbränsle, det vill säga en typ av fossilfritt flygbränsle som kommer spela en avgörande roll för att flyget ska bidra till att klimatmålen nås. Denna gång är det flygresenärer och företag som, genom att köpa biobränsle till sina flygresor från den icke vinstdrivande organisationen Fly Green Fund, möjliggjort leveransen.

Fortsatt högtflygande klimatmål efter ny kartläggning av Kalmar Öland Airport12.10.2020 10:05:08 CESTPressmeddelande

Inom ramen för miljöprojektet Grön Flygplats har Kalmar Öland Airport kartlagt sin klimatpåverkan. Tillsammans med 24 andra regionala flygplatser i Sverige har man satt upp gemensamma mål för att ytterligare minska såväl koldioxidutsläpp som energianvändning samt öka sina cirkulära flöden. Kalmar Öland Airport har sedan många år ett pågående miljöarbete för omställningen. Flygplatsen ser klimatprojektet Grön Flygplats som en värdefull möjlighet att utbyta erfarenheter med övriga projektdeltagare, men vill även ta rollen som inspiratör för att gynna andra flygplatsers miljöomställning.