Tallbergs Förlag

”Kärleksvirus” – Ny bok om isolerad kärlek i coronatider

Ett virus sprider sig och plötsligt måste alla stanna inne. Men Mary är ju kär! Hur ska hon stå ut isolerad hemma med sin pappa och sin gravida syster? För att inte tala om hennes mamma som kommer hem trött och arg från jobbet på sjukhuset. Och när det verkar som om det inte kan bli värre så blir det faktiskt just det: värre!
Karin Salmsons bok Kärleksvirus

Kärleksvirus är inspirerad av det som skett i och med covid-19 men namnger inte den influensa som isolerar Mary och hennes familj. Berättelsen begränsas inte heller av det exakta händelseförlopp och förhållanden som gällt för coronan.

– Det är fascinerande att undersöka effekterna av en storskalig isolering. I boken har jag intresserat mig för vikten av andra sätt att mötas när vi inte kan ses fysiskt, och kryddat det med en spirande kärlek, berättar författaren Karin Salmson.

– Jag har också velat gestalta en syskonrelation och hur tid tillsammans kan få människor att hitta tillbaka till varandra, säger Karin Salmson.

Karin Salmson går Lunds universitets författarskola, men har skrivit över tjugofem vuxen- och barnböcker, och har arbetat med normkritik och inkludering, bland annat på förlag och som föreläsare.

– För oss kändes det självklart att ge ut en bok som handlar om aktuella ämnen som är viktiga för barn och unga, men det passar oss så klart extra bra att Kärleksvirus på ett självklart vis handlar om en ung kärlek som utmanar heteronormen, säger Marcus Tallberg som driver Tallbergs förlag som har HBTQ-litteratur som fokus.

Fler barn ska hitta spegling i litteraturen

I Karin Salmsons tidigare arbete på förlag och som författare av barn- och metodböcker har hennes drivkraft varit att bidra till ett bättre och mer inkluderande samhälle. Karin har velat att fler barn ska hitta spegling i litteraturen och att fler barn ska kunna ta del av fler sätt att leva och vara. Hon har också velat ge stöd för vuxna inom framförallt förskola och skola att kunna agera på ett sätt som motverkar mobbning och skapar en inkluderande miljö.

– Jag har också velat skapa böcker som väcker läslust, eftersom jag tror på litteraturens kraft i samhället. Därför känns det fint att Tallbergs Förlag ger ut Kärleksvirus eftersom de verkar i samma anda, säger Karin Salmson.

Kärleksvirus gavs ut den 1 april och finns även utgiven som e-bok och ljudbok på Tundell Salmson audio.

Karin Salmsons bok Kärleksvirus

Om

Tallbergs Förlag AB är ett förlag som står upp för HBTQ, etnicitet, religion, klass, kön och funktionsvariationer med flera. Vi föreläser och arrangerar workshops, utbildningar samt kulturevenemang, till exempel i form av konserter och konstutställningar. Alla produkter kan paketeras digitalt och säljs som utbildningsmaterial till skolor, företag och andra verksamheter som önskar öka sin kompetens inom våra områden.

Följ Tallbergs Förlag

Senaste pressmeddelandena från Tallbergs Förlag