Tallbergs Förlag

Följ med Sälen i sökandet efter den stora kärleken i Daniel Olssons nya seriebok

Daniel Olsson släpper sin debut Bättre lycka som är ett seriealbum om relationer och sökande. Boken är en naken berättelse bestående av dagbokslika skildringar av misslyckade dejter, märkliga händelser och tankar som kanske aldrig borde ha lämnat hjärna

Huvudkaraktären Sälen hamnar allt som oftast i mer eller mindre obekväma situationer som uppstår på grund av hans oförmåga att fatta beslut. Det där avgörande beslutet som skall göra honom evigt lycklig. Man lär känna Sälen genom hans otaliga försök att hitta rätt, hans misslyckanden och hans ständiga längtan efter något bättre än det han har.

Händelserna i boken kretsar mycket kring relationer, dels om relationen till andra men kanske framförallt till sig själv. Sälen vill ju ha en relation, men är just den här verkligen rätt? Han tvekar. Grubblar.
Gäller det bara att hitta rätt person? Hur länge måste man annars stanna kvar och bygga relationen? Och vilka är i så fall förutsättningarna som krävs för att kunna bygga förhållandet han drömmer om? Vännerna skaffar barn och har kommit vidare, stressen ökar och utbudet minskar.

Bättre lycka handlar om att åldras, om att åldras i dejtandet. Att vara i gränslandet mellan ung vuxen och vuxen. Att inte riktigt passa in i något fack. Att ha tröttnat på där man är, ständigt trampandes vatten, och utspilld öl, men inte riktigt ha hittat sin väg framåt.

Daniel Olsson, född år 1983 i Göteborg, grafisk designer och bildkonstnär. Han har studerat på KV Konstskola och bland annat gjort verk för Göteborgs Stad och Hyresgästföreningen. Daniel har sin konstnärliga bakgrund i graffitin under namnet Seal of Sweden. Bättre lycka är hans debut i bokform.

Daniel har i sitt skapande ofta använt alter-egot ”Sälen” som kommer igen även i hans, till stor del självbiografiska, serier. Sälen ger honom ett ökat utrymme att ta ut svängarna och tänker och säger saker som Daniel skulle skämmas för att uttrycka.

För Daniel handlar skapandet mycket om att utforska egna tankar och känslor, oavsett om det är genom om att måla, teckna serier eller att skriva.

Daniel finns tillgänglig för intervju. Recensionsexemplar kan skickas. För mer information, kontakta Elias Foghagen, elias@tallbergsforlag.se

Om

Tallbergs Förlag AB är ett förlag som står upp för HBTQ, etnicitet, religion, klass, kön och funktionsvariationer med flera. Vi föreläser och arrangerar workshops, utbildningar samt kulturevenemang, till exempel i form av konserter och konstutställningar. Alla produkter kan paketeras digitalt och säljs som utbildningsmaterial till skolor, företag och andra verksamheter som önskar öka sin kompetens inom våra områden.

Följ Tallbergs Förlag

Senaste pressmeddelandena från Tallbergs Förlag