Katastrofval i Nicaragua i helgen – alla i oppositionen fängslade

Redan nu står det klart att valet i Nicaragua på söndag inte kan anses som fritt och rättvist. Sedan i maj har myndigheterna fängslat alla potentiella oppositionella kandidater, inklusive president Daniel Ortegas främsta politiska motståndare Cristiana Chamorro.

— Ur ett demokratiskt perspektiv är det som händer i Nicaragua inget mindre än en katastrof. Myndigheterna har gjort allt i sin makt för att se till att de ska behålla makten. Det är omöjligt för oberoende observatörer att bevaka att valet går rätt till, säger Erik Jennische, Latinamerikachef på Civil Rights Defenders.

På söndag går Nicaragua till presidentval. Förutsättningarna för fria och rättvisa val har kontinuerligt försämrats sedan Daniel Ortega tillträdde som president 2007. I landets fängelser sitter minst 155 politiska fångar, och under de omfattande protesterna 2018 dödades minst 328 demonstranter.

Alla oppositionskandidater har fängslats

Sedan i maj har de nicaraguanska myndigheterna fängslat alla potentiella oppositionella kandidater i valet. En av de starkaste kandidaterna, Cristiana Chamorro, sitter sedan i juni i husarrest. Sex andra potentiella presidentkandidater har också gripits och sitter fortfarande i fängelse. Det finns nu ingen oppositionell kandidat som ställer upp i valet.

— Sveriges regering måste ta ansvar för att EU ställer hårda krav på den president och regering som tillträder efter valet. Det måste vara tydligt vilka konsekvenser systematiska och allvarliga brott mot demokratiska principer och mänskliga rättigheter får, säger Erik Jennische.

Kontakta oss för en kommentar

Vill du ha en kommentar från Erik Jennische, Latinamerikachef på Civil Rights Defenders? Kontakta oss på press@crd.org eller +46 (0)76 576 27 62.

Landsomfattande demonstrationer i Kuba väntas i eftermiddag15.11.2021 12:01:55 CET | Pressmeddelande

I eftermiddag planerar kubanska demokratiaktivister i nätverket Archipiélago (Skärgård) demonstrationer över hela Kuba. Det är en fortsättning på demonstrationerna den 11 juli i somras, när tiotusentals kubaner i över 40 städer demonstrerade för frihet. Redan under helgen gick kubanska myndigheter hårt mot demokratiaktivister runt om i landet. Bara under lördagen hotades eller greps minst 53 människorättsförsvarare. Yunior Garcia som lett Archipiélagos förberedelser fick sin lägenhet omringad av säkerhetspolisen. Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare i Kuba.

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera