Katastrofval i Nicaragua i helgen – alla i oppositionen fängslade

Redan nu står det klart att valet i Nicaragua på söndag inte kan anses som fritt och rättvist. Sedan i maj har myndigheterna fängslat alla potentiella oppositionella kandidater, inklusive president Daniel Ortegas främsta politiska motståndare Cristiana Chamorro.

— Ur ett demokratiskt perspektiv är det som händer i Nicaragua inget mindre än en katastrof. Myndigheterna har gjort allt i sin makt för att se till att de ska behålla makten. Det är omöjligt för oberoende observatörer att bevaka att valet går rätt till, säger Erik Jennische, Latinamerikachef på Civil Rights Defenders.

På söndag går Nicaragua till presidentval. Förutsättningarna för fria och rättvisa val har kontinuerligt försämrats sedan Daniel Ortega tillträdde som president 2007. I landets fängelser sitter minst 155 politiska fångar, och under de omfattande protesterna 2018 dödades minst 328 demonstranter.

Alla oppositionskandidater har fängslats

Sedan i maj har de nicaraguanska myndigheterna fängslat alla potentiella oppositionella kandidater i valet. En av de starkaste kandidaterna, Cristiana Chamorro, sitter sedan i juni i husarrest. Sex andra potentiella presidentkandidater har också gripits och sitter fortfarande i fängelse. Det finns nu ingen oppositionell kandidat som ställer upp i valet.

— Sveriges regering måste ta ansvar för att EU ställer hårda krav på den president och regering som tillträder efter valet. Det måste vara tydligt vilka konsekvenser systematiska och allvarliga brott mot demokratiska principer och mänskliga rättigheter får, säger Erik Jennische.

Kontakta oss för en kommentar

Vill du ha en kommentar från Erik Jennische, Latinamerikachef på Civil Rights Defenders? Kontakta oss på press@crd.org eller +46 (0)76 576 27 62.

Årsdagen av demokratidemonstrationerna på Kuba – vad händer i landet?5.7.2022 07:56:00 CEST | Pressmeddelande

Måndag 11 juli är ettårsdagen av de största demokratidemonstrationerna i Kuba på 60 år. Demonstrationerna den 11 juli 2021 var en vändpunkt i landets historia. Svaret från myndigheterna var hårt och många fängslades. Men vad ledde det till egentligen? Hur ser läget ut för demokratirörelsen i landet ett år senare? Finns det chans att protesterna tar ny fart? Vi finns för kommentarer, eller för att sätta er i kontakt med lokala människorättsförsvarare.