Knappt 4 av 5 tar helt avstånd från att dricka alkohol och köra bil

Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken. Endast 74 procent av svenskarna svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det visar IQs undersökning Alkoholindex som sedan 2010 årligen tas fram med hjälp av Novus.

Foto: Shashidhar S/ Unsplash

– Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Närmare var tredje som omkommer i trafiken är alkohol eller narkotikapåverkad. Därför behöver vi nolltolerans mot alkohol i trafiken, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Enligt Trafikverkets statistik omkom 57 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad vägtrafikolycka år 2020, vilket är 28 procent av alla omkomna i trafiken. Vid singelolyckor är det nästan hälften av förarna som är berusade.

Att någon gång köra bil när man druckit ett glas vin eller en öl?
Skulle du säga att det är…?

Totalt

Man

Kvinna

Helt rätt

Mer rätt än fel

Varken rätt eller fel

Mer fel än rätt

17 %

18 %

16 %

Helt fel

70 %

79 %

Vet ej\ej svar

0 %

Det sker minst 15 000 resor dagligen i Sverige med rattfulla förare, men rattfylleri är svårt att upptäcka. Samtidigt har polisens blåskontroller minskat kraftigt de senaste åren. Men efter en begäran från Trafikverket och Polisen har nu en statlig utredning landat i förslaget att så kallade trafiksäkerhetskontrollanter införs för att avlasta polisen med nykterhetskontroller. Utredningen, Kontroller på väg (SOU 2021:31), presenterade sitt förslag i april 2021, men ännu har ingen proposition presenterats av regeringen.

– Att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är oacceptabelt och de utgör inte bara en fara för sig själva. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning. Det är viktigt att regeringen går vidare med förslagen om trafiksäkerhetskontrollanter, säger Karin Hagman.

IQ har sedan 2010 undersökt svenskarnas attityder till alkohol. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 74 procent 2021. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har dock stått sig över tid och ligger stadigt runt fyra procent.

– Under påskhelgen är många av oss ute på vägarna, på väg till släkt och vänner. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en livsfarlig kombination. Låt därför bilen stå om du dricker alkohol under påskfirandet, även om det så bara blev ett glas. Och låt oss hoppas att vi snart ser fler nykterhetskontroller längs våra vägar, säger Karin Hagman.

Om undersökningen

Undersökningen genomförs av Novus på uppdrag av IQ. 2021-års resultat är baserat på 4 020 intervjuer i Sverige, varav 1 989 män och 2 031 kvinnor.

Län med fler än 100 respondenter

Att någon gång köra bil när man druckit ett glas vin eller en öl?
Skulle du säga att det är…?

Helt Fel

Västerbotten (124)

83 %

Foto: Shashidhar S/ Unsplash

Stjärnskotten David Ritschard och Mona Masrour ger kärlekstips tillsammans med andra artister i IQs Raggningshjälpen10.5.2022 09:56:10 CEST | Pressmeddelande

Många våndas inför den första dejten. Ikväll, den 10 maj kl. 20.00, samlar därför IQ, under ledning av journalisten och dejtingproffset Emilie Roslund, några av Sveriges mest hyllade artister för att hjälpa oss att hitta kärleken. Under spelningen, som går under namnet Raggningshjälpen, medverkar Familjen, David Ritschard, Mona Masrour, Markus Krunegård och Sara Parkman.

Valborg: Drygt varannan förälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol27.4.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Snart är det valborg och många unga kommer i kontakt med alkohol. En undersökning från IQ visar att minst var femte tonåring dricker alkohol då, och drygt varannan tonårsförälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol. Inför valborg får 653 hushåll i Gotlands län, med barn som fyller 14 i år, handboken Tonårsparlören – med fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på.

Valborg: Varannan förälder i Östergötland är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol27.4.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Snart är det valborg och många unga kommer i kontakt med alkohol. En undersökning från IQ visar att minst var femte tonåring dricker alkohol då, och drygt varannan tonårsförälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol. Inför valborg får 5 364 hushåll i Östergötlands län, med barn som fyller 14 i år, handboken Tonårsparlören – med fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på.

Valborg: Drygt varannan förälder i Örebro län är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol27.4.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Snart är det valborg och många unga kommer i kontakt med alkohol. En undersökning från IQ visar att minst var femte tonåring dricker alkohol då, och drygt varannan tonårsförälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol. Inför valborg får 3 608 hushåll i Örebro län, med barn som fyller 14 i år, handboken Tonårsparlören – med fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på.

Valborg: Drygt varannan förälder i Västra Götaland är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol27.4.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Snart är det valborg och många unga kommer i kontakt med alkohol. En undersökning från IQ visar att minst var femte tonåring dricker alkohol då, och drygt varannan tonårsförälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol. Inför valborg får 19 924 hushåll i Västra Götalands län, med barn som fyller 14 i år, handboken Tonårsparlören – med fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på.