"Kollektivtrafik för grön nystart" överlämnad till Riksdagens trafikutskott

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen överlämnade under torsdagen ”Kollektivtrafik för grön omställning” till Riksdagens trafikutskott.

Dokumentet innehåller konkreta förslag till åtgärder som måste genomföras från hösten 2020 för att undvika att det minskade kollektivtrafikresandet och stora intäktsförlusterna under Coronakrisen leder till en nedåtgående spiral med indragna turer och nedlagda linjer. En utveckling som kommer att leda till minskat kollektivtrafikresande, ökade klimatutsläpp, krympande arbetsmarknadsregioner och reducerad tillgänglighet i hela Sverige.

Åtgärderna behövs för att minska intäktstappet inom kollektivtrafiken, säkerställa ett robust kollektivtrafiksystem med tillräcklig kapacitet för trygghet och minskad smittspridning under pandemin och för att öka kollektivtrafikresande när krisen är över. Genom åtgärderna kommer kollektivtrafiken att skynda på en grön nystart för Sverige och omställning till ett hållbart transportsystem och ge människor jämlika förutsättningar till arbete och studier i pandemins spår.

Dokumentet presenterades av Kristoffer Tamsons, ordförande i Svensk Kollektivtrafik, Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen.

Minskade skattesubventioner av förmånsbilarna ett viktigt första steg18.9.2020 15:17:30 CESTPressmeddelande

För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken14.9.2020 15:55:47 CESTPressmeddelande

Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Branschvägledning för hantering av höstens utmaningar i kollektivtrafiken13.8.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik har, i samråd med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), tagit fram en branschvägledning inför höstens utmaningar gällande covid-19 för den lokala och regionala kollektivtrafiken där det inte finns möjlighet till platsbokning. Syftet med dokumentet är att ge stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och andra berörda aktörer samt nå en någorlunda enhetlig hantering över hela landet. Dokumentet är en vägledning och inte en bindande föreskrift.