"Kollektivtrafik för grön nystart" överlämnad till Riksdagens trafikutskott

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen överlämnade under torsdagen ”Kollektivtrafik för grön omställning” till Riksdagens trafikutskott.

Dokumentet innehåller konkreta förslag till åtgärder som måste genomföras från hösten 2020 för att undvika att det minskade kollektivtrafikresandet och stora intäktsförlusterna under Coronakrisen leder till en nedåtgående spiral med indragna turer och nedlagda linjer. En utveckling som kommer att leda till minskat kollektivtrafikresande, ökade klimatutsläpp, krympande arbetsmarknadsregioner och reducerad tillgänglighet i hela Sverige.

Åtgärderna behövs för att minska intäktstappet inom kollektivtrafiken, säkerställa ett robust kollektivtrafiksystem med tillräcklig kapacitet för trygghet och minskad smittspridning under pandemin och för att öka kollektivtrafikresande när krisen är över. Genom åtgärderna kommer kollektivtrafiken att skynda på en grön nystart för Sverige och omställning till ett hållbart transportsystem och ge människor jämlika förutsättningar till arbete och studier i pandemins spår.

Dokumentet presenterades av Kristoffer Tamsons, ordförande i Svensk Kollektivtrafik, Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen.

Kraftig minskning av resor med färdtjänst under pandemin – men nöjdheten har ökat9.2.2021 10:00:55 CET | Pressmeddelande

Pandemin har kraftigt påverkat färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Det gäller både antalet resor, vilka som rest och vilka ärenden som gjorts. Antalet resor har nära halverats och många kunder har känt oro för smitta. Men trots det är 92 procent av färdtjänstresenärerna nöjda med sin resa, vilket är mer än förra året. Det visar årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Oförändrat förtroende för kollektivtrafiken trots pandemin3.2.2021 10:00:11 CET | Pressmeddelande

Resenärerna har ett fortsatt gott förtroende för sin regionala kollektivtrafik. Trots ett mycket tufft år med pandemi och minskat resande ligger nöjdheten med senaste resan kvar på fjolårets nivå och nöjdheten med kollektivtrafiken i stort har till och med ökat. Det visar årsrapporten för Svensk Kollektivtrafiks kvalitets- och resvaneundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Med förarlösa fordon minskar kollektivtrafiken13.10.2020 13:33:42 CEST | Pressmeddelande

Förarlösa fordon kommer att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Det visar en ny rapport om Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken, som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.