Korpen storsatsar på Motalas seniorer

Korpen Motala utökar sin satsning på att få fler äldre att motionera och behålla hälsan. Med fler instruktörer, större utbud och ännu bättre öppettider siktar Korpen på att få fler seniorer att bli starkare, smidigare och ännu piggare.

-Det här är helt i linje med den riksomfattande satsning som Korpen i Sverige gör, berättar Åsa Hjärtstrand, verksamhetschef på Korpen Östergötland. Vår anläggning i Motala har kapacitet att bli ett motionscentrum för seniorer som vill hålla sig i form.

Tidigt i höstas beviljades Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet ett bidrag på nästan tre miljoner kronor från Svenska Postkodsstiftelsen. Pengarna är öronmärkta för ett projekt som är helt och hållet inriktat på seniorer. Projektet ”Med hälsan i behåll – ålder är inget hinder” – skapar ett utbud av motionsaktiviteter som är anpassade för äldre.

-Det vi gör nu i Motala är något vi gör utanför just det projektet, förklarar Åsa Hjärtstrand. Redan inom ett par veckor drar vi igång utbildningar av nya, engagerade instruktörer. Men vi siktar självklart på att växla upp ännu mer när Korpens seniorprojekt rullas ut.

Åsa Hjertstrand, verksamhetschef Korpen Östergötland
asa.hjartstrand@korpen.se

Korpen är ett riksförbund som är uppbyggt av hundratals lokala föreningar. Det är i föreningarna som verksamheten sker. Föreningarna har egna styrelser och fattar beslut om sin egen verksamhet.

Korpen står för glädje, gemenskap och att alla är välkomna! Uppdraget är att se till att människor sportar och har kul tillsammans!

Miljonstöd till nya folkhälsoprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.