Krakow nyhet från Kalmar Öland Airport - pressmeddelande från goTO Nordics

goTO Nordics AB lanserade idag en kommande direktflygning från Kalmar Öland Airport till Krakow.

Flygningen som är en weekendproduktion, går av stapeln den 18-21 oktober 2019.goTO Nordics har tidigare framgångsrikt lanserat flygningar från Kalmar till bland annat, Haugesund, Riga, Paris, Wien, Barcelona och Bratislava.

- goTO Nordics stärker utbudet av weekendcharter från Kalmar Öland Airport och vi är glada att kunna erbjuda en så pass intressant destination som Krakow. Staden, med anor från 1300-talet, skonades helt från bombningar under Andra världskriget och har därför otroligt mycket vackert att visa upp i form av kultur och unika byggnader. Dessutom är Krakow Europas Gastronomiska Huvudstad under 2019 vilket borgar för att resan kan bli uppskattad också av finsmakarare. Resan erbjuder vidare utflykter till den fantastiska saltgruvan iWieliczka med dess fantastiska underjordiska salar som är vackert skulpterade och med kristallkronor hängande från taket. En del av Europas mest mörka historia, koncentrationslägret Auschwitz kan också besökas under en guidad visning.

-Vi är mycket glada för det positiva mottagandet som våra resor från Kalmar Öland Airport har fått. Vår senaste produktion som flögs till Paris i mars 2019 bokade snabbt fullt vilket ger oss förhoppningar att också Krakow ska intressera sydöstra Sveriges resenärer, säger Olle Fält, VD för goTO Nordics AB.

Kännetecknande för goTO Nordics egna flygningar är att resenärerna kan välja att boka endast en flygstol och själva boka hotell och aktiviteter eller köpa färdiga paketresor med hotell, transfer, guidade utflykter och reseledare. Dessutom betalar goTO Nordics en fast summa per resenär till Fly Green Fund som verkar för att öka användandet av biobränsle i flygtrafiken.  Flygningen till Krakow sker med en Boeing 737-800 med 189 säten.

- Efterfrågan på weekendresor till nya resmål dit man kan flyga direkt från Kalmar är stor.  Många uppskattar enkelheten med att flyga hemifrån. Det här stärker vår regions attraktivitet i ett boendeperspektiv, vilket är något vi jobbar tillsammans för, och därför gläds åt, säger Karin Lagerlöf, Marknadschef, Kalmar Öland Airport.

För mer information se

eller kontakta:
Olle Fält, goTO Nordics, 070-558 26 50

Välkommen till vida världen - Now boarding från Kalmar Öland Airport

Kalmar Öland Airport AB är ett av Kalmar Kommun helägt bolag som i samverkan med kommunen och näringslivet i Kalmarregionen ska utveckla, driva och förvalta Kalmar flygplats. Bolaget ska tillvarata och utveckla tillgängliga och framtida flygkommunikationer mellan Kalmarregionen och andra delar av Sverige samt övriga världen.

Varje dag flyger närmre 700 människor till eller från Kalmar Öland Airport. Vi har runt 50 reguljära avgångar i veckan till Stockholm Arlanda och Bromma, varifrån du smidigt kan ta dig vidare till i princip hela världen. Vi har också en omfattande chartertrafik till Grekland, Spanien och Turkiet, skidresor till Pyrenéerna samt weekendcharter till olika europeiska städer över året.

Lågtryck ute men högtryck i reseförsäljningen hos Ving - mer än en fjärdedel av Vings resor från Kalmar Öland Airport är redan bokade9.1.2018 11:59:00 CETPressmeddelande

37 % upp när Ving släpper nästa vinters resor från Kalmar14.12.2017 11:17:00 CETPressmeddelande