Kvinnor lånar till studier, män till konsumtion

Mer än var tredje svensk har andra lån än bolån. Vanligast är studielån, men även lån för bil och båt är vanligt. Fler kvinnor lånar till studier medan män i större utsträckning lånar till konsumtion. Blancolån – ett lån utan säkerhet – är nästan fem gånger vanligare bland män än bland kvinnor. Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Det är 52 procent av svenskarna som har bolån. Dessutom visar undersökningen att 36 procent har andra typer av lån. Efter bolån är den vanligaste skulden ett studielån, vilket 18 procent svarar att de har. Dessutom är det 15 procent av befolkningen som valt att finansiera bil och båt med lån. Därefter uppger 5 procent att de har lånat på kreditkortet och lika många att de lånar genom att göra delbetalningar på köp. Något som blivit vanligt när man köper varor på nätet.

Det är endast 2 procent bland allmänheten som har blancolån. Det visar sig dock att dessa lån är nästan fem gånger vanligare bland män än bland kvinnor. Andra skillnader mellan könen är att studielån är 40 procent vanligare hos kvinnor, medan lån för konsumtion förekommer oftare bland män. Det är bara var tionde ålderspensionär som har annat än boendeskulder. Om de ändå har det är det absolut vanligaste att det är en bil eller båt som är finansierad med lån (67%).

- Varannan svensk har bolån och mer än 80 procent amorterar på dessa. Dessutom visar det sig att många har andra skulder, inte bara för studier utan även för konsumtion, säger Helena Klein som är affärsområdeschef för Privatlån och Spar hos Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Helena Klein, affärsområdeschef för Privatlån och Spar Svea Ekonomi, +46 70 555 46 80
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runtom i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Svea Ekonomis obligation noterad vid Nasdaq Stockholm7.9.2018 11:12Pressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi”) offentliggjorde den 3 april 2018 en emissionav Additional Tier 1-obligationer om 300 miljoner kronor (”Obligationerna”). Den 5september 2018 offentliggjorde Svea Ekonomi ett prospekt och meddelade samtidigt att ansökan lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationerna. Nasdaq har godkänt Svea Ekonomis ansökan om upptagande till handel och första dag för handel med Obligationerna är idag, 7 september 2018. Prospektet avseende Obligationerna finns tillgängligt på Svea Ekonomis hemsida (www.svea.com). Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 september 2018.

Svea Ekonomi offentliggör prospekt och förbereder notering av obligation vid Nasdaq Stockholm5.9.2018 11:20Pressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 3 april 2018 en emission av Additional Tier 1-obligationer om 300 miljoner kronor(”Obligationerna”). I enlighet med villkoren för Obligationerna avses de inom kort bli noterade samt upptagna till handel på marknaden för företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm. Ansökan ska lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationerna. Med anledning av detta har Bolaget upprättat ett prospekt. Prospektet har idag godkänts av och registrerats hos Finansinspektionen i enlighet med lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Prospektet kommer att hållas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se) och Bolagets hemsida (www.svea.com). Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 september 2018.