Kvinnor lånar till studier, män till konsumtion

Mer än var tredje svensk har andra lån än bolån. Vanligast är studielån, men även lån för bil och båt är vanligt. Fler kvinnor lånar till studier medan män i större utsträckning lånar till konsumtion. Blancolån – ett lån utan säkerhet – är nästan fem gånger vanligare bland män än bland kvinnor. Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Det är 52 procent av svenskarna som har bolån. Dessutom visar undersökningen att 36 procent har andra typer av lån. Efter bolån är den vanligaste skulden ett studielån, vilket 18 procent svarar att de har. Dessutom är det 15 procent av befolkningen som valt att finansiera bil och båt med lån. Därefter uppger 5 procent att de har lånat på kreditkortet och lika många att de lånar genom att göra delbetalningar på köp. Något som blivit vanligt när man köper varor på nätet.

Det är endast 2 procent bland allmänheten som har blancolån. Det visar sig dock att dessa lån är nästan fem gånger vanligare bland män än bland kvinnor. Andra skillnader mellan könen är att studielån är 40 procent vanligare hos kvinnor, medan lån för konsumtion förekommer oftare bland män. Det är bara var tionde ålderspensionär som har annat än boendeskulder. Om de ändå har det är det absolut vanligaste att det är en bil eller båt som är finansierad med lån (67%).

- Varannan svensk har bolån och mer än 80 procent amorterar på dessa. Dessutom visar det sig att många har andra skulder, inte bara för studier utan även för konsumtion, säger Helena Klein som är affärsområdeschef för Privatlån och Spar hos Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Helena Klein, affärsområdeschef för Privatlån och Spar Svea Ekonomi, +46 70 555 46 80
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runtom i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker22.2.2019 08:06:00 CETPressmeddelande

Svenska e-handlare fortsatte så sent som i december att mestadels spå positiva siffror för e-handeln. Och den fortsätter att ta mark gentemot den fysiska handeln. En ny kartläggning från Svea Ekonomi och Payson visar att tillväxten för detaljhandeln har backat med fem procent det senaste året. E-handeln visar däremot på fortsatt ökning, med en procent. Totalt startades hela 2 232 e-handelsbutiker under fjolåret.

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53:46 CETPressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56:00 CETPressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.

Ny undersökning från Svea Ekonomi visar: Svenskarna drar sig för att låna mer pengar27.12.2018 08:06:00 CETPressmeddelande

Med räntehöjningar i sikte har osäkerhet blivit ett nyckelord när det kommer till privatekonomi. Något som avspeglas i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi. Den visar att svenskarnas vilja att låna pengar är väldigt låg. Åtta av tio svenskar svarar nämligen att de inte vill låna mer pengar. Endast tre procent vill låna mer pengar än de redan gör idag. Sparande däremot är mer intressant, hela sju av tio uppger att de sparar varje månad.

Brist på kapital bromsar tillväxten för vart femte företag19.12.2018 08:06:00 CETPressmeddelande

För företag är tillgången till kapital avgörande för tillväxten. Det gäller framför allt mindre och nystartade företag, där finansiering via banklån och riskkapital kan vara begränsad. En ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar att 19 procent av Sveriges företag anser att brist på kapital hindrar dem från att växa. Och problemet är mer utbrett bland företag i Småland än i storstadsregionerna.