Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.

– Grundproblemet med för få timmar finns kvar. Det är nu helt nödvändigt att se över timplanen och hur timmarna kan omfördelas. Detta är ett bra tillfälle att ta bort elevens val, de timmarna skulle göra mycket större nytta i andra ämnen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund har nu sänt en skrivelse till utbildningsminister Anna Ekström och utbildningsutskottets ordförande Gunilla Svantorp där förbundet kräver att det görs en översyn av timplanen.

– Det blir ett stressmoment för lärare när mycket stoff ska trängas in trots att tiden inte finns. För att undvika detta måste timmarna bli fler innan de nya kursplanerna som är tänkta att börja gälla hösten 2021 införs. Nu är det upp till politikerna att snabbt ta initiativ i frågan. Dröjsmål drabbar lärarna, säger Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare6.2.2020 09:01:23 CETPressmeddelande

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.