Lidl bäst i branschen – flest Fairtrade-produkter

Idag är över 300 produkter av Lidls produkter Fairtrade-certifierade. Lidl är därmed den livsmedelskedja som har flest antal certifierade produkter i Sverige. Sedan 2006 har Lidl Sverige samarbetat med produktmärkningen Fairtrade, och sedan dess har Lidl arbetat för att ha allt fler Fairtrade-märkta produkter och produkter med certifierade ingredienser i sitt sortiment.

Under åren har Lidl engagerat sig i flera initiativ för Fairtrade för att uppmana till en hållbar konsumtion. Idag finns det över 300 Fairtrade-märkta varor i Lidls fasta sortiment.

- Vi är mycket stolta över det samarbete som vi har med Fairtrade sedan flera år tillbaka. Med ambitionen att vara branschledande inom hållbarhet så tar vi ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar i det dagliga arbetet genom våra råvarupolicys. Genom att helt certifiera produkter eller certifiera ingredienser i våra egna märkesvaror så vill vi bidra till en hållbar produktion samt till bättre levnads- och arbetsvillkor för odlare. Samtidigt vill vi fortsätta göra det enkelt för konsumenter att välja ett hållbart alternativ när man handlar på Lidl, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Förutom insatser för Fairtrade fortsätter Lidl sitt arbete med sina råvarupolicys för bland annat kakao, kaffe, palmolja, ägg och fisk. Detta säkerställer att odlaren får en minimilön för sin produkt som samtidigt möjliggör för odlarna att anpassa odlingsmetoderna till rådande klimatförändringar. Lidl är den enda livsmedelskedja som publicerar sina råvarupolicys externt och är därmed den kedja som är mest transparenta med vilka hållbarhetskrav som styr sortimentet.

Lidls råvarupolicy ställer tuffa krav på vårt sortiment och val av ingredienser. Som en del av Lidl Sveriges sociala och miljömässiga ansvar, certifieras råvaror som är identifierade som riskråvaror även som ingrediens i sammansatta produkter. Alla ägg, även som ingrediens i Lidls egna märkesvaror, är från frigående höns. 100 procent av Lidls egna märkesvaror som innehåller kakao kommer från hållbarhetscertifierande odlingar.100 procent av palmoljan i Lidls egna märkesvaror för livsmedel är certifierad palmolja.

- Vi ser att våra kunder både uppmärksammar och efterfrågar Fairtrade-certifierade varor allt mer och då är det viktigt att vara transparenta och trovärdiga i vårt arbetssätt. Idag finns det många odlare som uppnår kraven för certifieringen men där efterfrågan från livsmedelsbranschen är för liten. Detta leder i sin tur till att odlare måste sälja sina produkter som icke-certifierade. Alla livsmedelskedjor bär därmed ett ansvar att köpa in mer certifierade varor för att odlarna ska få en rättvis ersättning. Ett bra sätt att öka volymen av certifierad kakao är att bredda utbudet till alla produkter där kakao ingår, med exempelvis Fairtrades ingrediensmärkning för kakao, där kakaon är den certifierade ingrediensen. Och det är helt i linje med Lidls kakao-policy, fortsätter Caroline Kjerstadius.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.