Lidl bygger ny hållbar matbutik i Sollefteå

Lidl Sverige har förvärvat en fastighet i Sollefteå med syftet att omlokalisera befintlig butik från Storgatan till Hågesta. Den nya butiken kommer att få en större försäljningsyta med ett bredare sortiment än den gamla butiken och beräknas öppna hösten 2021.

Lidl öppnar i Hågesta, Sollefteå 2021

Lidl köper en 11 000 kvadratmeter stor tomt av NP3 Fastigheter AB och planerar att bygga en helt ny butik med en försäljningyta på 1300 kvm. Butiken byggs för att uppfylla de högt ställda hållbarhetskraven för certifieringen Breeam med bland annat snabbladdstolpar för elbilar, solceller och sedumtak. Butiken får cirka 120 parkeringsplatser och en mycket bra placering vid en av huvudinfarterna till Sollefteå med god tillgång till kollektivtrafik.

– Vi tror på Hågestaområdet i Sollefteå och det är en viktig satsning som Lidl väljer att göra i området. Vi ser med tillförsikt fram emot Lidls etablering med sin höga ambition i miljö och hållbarhet. Vi tror detta ger extra stimulans för ytterligare hållbart byggande på våra byggrätter i området, säger Andreas Nelvig, vd NP3 Fastigheter ABCitat, säger NP3 Fastigheter.

Lidls befintliga butik på Storgatan i Sollefteå håller öppet som vanligt tills den nya butiken i Hågesta beräknas öppna till hösten 2021. Samtliga medarbetare kommer att erbjudas tjänster i den nya butiken.

– Vi har under en längre tid letat efter den perfekta platsen för att omlokalisera vår butik och nu kommer vi kunna erbjuda Sollefteborna en större butik med hela vårt sortiment. Vi har hittat det bästa tänkbara läget med bra kommunikationer och hög synlighet, säger Johan Vennerström, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Den nya butiken byggs enligt Breeam Excellent-standard, en certifiering med en av de högsta miljöprofiler en nyproduktion kan uppnå. För att byggnadens ska erhålla certifiering måste den uppfylla en rad krav på bland annat energianvändning, inomhusklimat, vattenhushållning och avfallshantering. Även faktorer som tillgänglighet för icke bilburna kunder och val av byggnadsmaterial vägs in i processen.

Butiken får stora fönsterpartier som drar nytta av naturligt ljus för att spara på energin och den energisnåla belysningen styrs av närvarodetektorer. Solcellerna på taket kompenserar delvis för den el som används och går även till laddstationer som finns tillgängliga för besökare med elbil eller elcykel. På parkeringen kommer ekozoner anläggas som ser till att insekts-, fågel- och djurlivet kan frodas med målet att antalet arter på platsen ska vara högre efter bygget av den nya butiken än före.

Lidl öppnar i Hågesta, Sollefteå 2021

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.