Lidl firar 15 år i Sverige

2003 klev Lidl in på den svenska dagligvarumarknaden och öppnade samma år elva butiker. Idag, den 25 september fyller Lidl 15 år i Sverige och firar med en rekordtillväxt på 11,2 procent under 2017. Sedan starten 2003 har livsmedelskedjan vuxit med ytterligare 165 butiker och har idag knappt 4000 medarbetare. Nu satsar man på fortsatt expansion och tillväxt.
Lidl är Lidl

De elva första Lidl-butikerna öppnade 2003 i bland annat Skövde, Enköping, Åstorp och Bromölla. Under de 15 år som passerat har Lidl gått från uppstickare till utmanare i livsmedelsbranschen med affärsidén ”högsta kvalitet till bästa pris” och fortsätter nu tillväxtresan. Den senaste årsredovisningen bevisade att Lidls koncept funkar bra på den svenska marknaden. Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt.

- Vi kom till Sverige som en udda fågel och det var många som höjde på ögonbrynen när vi öppnade våra första butiker. Vi är idag oerhört stolta över vår resa, inte minst för att vi hela tiden hållit fast vid det som gör Lidl till just Lidl. Idag firar vi inte bara Lidl Sverige utan också de leverantörer och de 145 anställda som varit med sedan dag ett. Vi har under åren som gått lyckats bevisa att hög kvalitet och låga priser inte behöver vara motsatser och vi är glada över att allt fler människor hittar till våra butiker, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Idag har Lidl ett starkt fotfäste i Sverige. Nyligen öppnades butik nummer 176 i nyinvigda C4 Shopping i Kristianstad och under 2017 säkrade man avtalen för 24 nya butikslägen. Den 18 oktober öppnar en ny Lidlbutik på Östermalmstorg, den första för stadsdelen Östermalm i Stockholm och just nu planerar Lidl för Sveriges första NollCO2-byggnad i Visby. Trots ökad tillväxt minskade Lidl sitt Co2-utsläpp med nästan 18 procent under 2017.

- Vi svenskar är väldigt medvetna om vad vi handlar, vi vill veta vad det är vi köper och äter. Anledningen till att vi lyckats bryta oss in och nu kan fira 15 år är att vi håller låga priser utan att kompromissa på annat håll. Vi kan stolt se tillbaka på allt det hårda jobb som ligger bakom smartare processer för inköp, effektiv logistik, våra energisnåla och effektiva butiker samt det breda utbudet av ekologiska och egna varor, säger Johan Augustsson.

För att fira 15-årsjubileumet erbjuder Lidl 15 procents rabatt både på produkter som funnits i 15 år och några av storsäljarna. Dessutom lanseras en instagramtävling med start vecka 39 där två kunder har möjlighet att vinna 150 sekunders gratis shopping.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Lidl är LidlFler videor

Lidl är Lidl
Lidl 15 år i Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.