Lidl lanserar ny kvalitetsmärkning - vill underlätta för kunden att göra medvetna val
- Vi har högt ställda krav på vår färska frukt och grönt, högre än vad svensk- och EU-lagstiftning kräver. Vi genomför testerna för att säkerställa att våra varor uppfyller de krav vi ställer på bland annat användning av bekämpningsmedel. Genom samarbetet med Eurofins och den nya märkningen vill vi få fler konsumenter att bli medvetna om vårt kvalitetsarbete och att hög kvalitet inte behöver kosta skjortan, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef Lidl Sverige.
Eurofins är en av världens största laboratoriegrupper och genomför kemiska och mikrobiologiska analyser inom olika områden, bland annat livsmedel. Stora delar av Lidls sortiment testas regelbundet av Eurofins och den nya märkningen innebär ytterligare en kvalitetsstämpel på Lidls färska frukt och grönt. Testerna genomförs för att säkerställa att varorna håller utlovad kvalitet och inte innehåller onödiga eller otillåtna ämnen. Lidls färska frukt och grönt får innehålla högst en tredjedel av den lagstiftade nivån av bekämpningsmedel, vilket gör Lidls policy till den tuffaste i branschen.
Den nya märkningen lanseras idag, den 8 mars, och innebär bland annat att de varor som märkts testas regelbundet med en förutbestämd frekvens och ingår i ett väldokumenterat kvalitetssystem. Testernas regelbundenhet styrs utifrån en riskbedömning och det finns ett nära samarbete med odlarna för att säkerställa minimal användning av till exempel bekämpningsmedel. Alla nya odlare granskas och alla nya varor testas och analyseras.
- För oss som laboratorieföretag känns det uppfriskande och nytänkande att på ett så tydligt vis lyfta fram kvalitetsarbetet i kommunikation med kunderna. Vi har arbetat med Lidl i många år, och vet vilken fokus Lidl lägger i sitt kvalitetsarbete, säger Henrik Jonsson, VD för Eurofins Food & Feed Testing i Sverige.
Den nya märkningen syns i Lidls alla 203 butiker runt om i landet från och med idag, den 8 mars. Om den nya märkningen slår väl ut kommer den utökas till ytterligare delar av Lidls sortiment.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum