Lidl lanserar ny kvalitetsmärkning - vill underlätta för kunden att göra medvetna val

Tillsammans med Eurofins, ett av Europas ledande laboratorieföretag, lanserar Lidl Sverige idag en ny kvalitetsmärkning – ”Kvalitetstestad av Eurofins”. Först ut att få den nya märkningen är Lidls breda sortiment av färsk frukt och grönt. Med den nya märkningen vill de två företagen göra det lättare för konsumenterna att göra medvetna val.

- Vi har högt ställda krav på vår färska frukt och grönt, högre än vad svensk- och EU-lagstiftning kräver. Vi genomför testerna för att säkerställa att våra varor uppfyller de krav vi ställer på bland annat användning av bekämpningsmedel. Genom samarbetet med Eurofins och den nya märkningen vill vi få fler konsumenter att bli medvetna om vårt kvalitetsarbete och att hög kvalitet inte behöver kosta skjortan, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef Lidl Sverige.

Eurofins är en av världens största laboratoriegrupper och genomför kemiska och mikrobiologiska analyser inom olika områden, bland annat livsmedel. Stora delar av Lidls sortiment testas regelbundet av Eurofins och den nya märkningen innebär ytterligare en kvalitetsstämpel på Lidls färska frukt och grönt. Testerna genomförs för att säkerställa att varorna håller utlovad kvalitet och inte innehåller onödiga eller otillåtna ämnen. Lidls färska frukt och grönt får innehålla högst en tredjedel av den lagstiftade nivån av bekämpningsmedel, vilket gör Lidls policy till den tuffaste i branschen.

Den nya märkningen lanseras idag, den 8 mars, och innebär bland annat att de varor som märkts testas regelbundet med en förutbestämd frekvens och ingår i ett väldokumenterat kvalitetssystem. Testernas regelbundenhet styrs utifrån en riskbedömning och det finns ett nära samarbete med odlarna för att säkerställa minimal användning av till exempel bekämpningsmedel. Alla nya odlare granskas och alla nya varor testas och analyseras.

- För oss som laboratorieföretag känns det uppfriskande och nytänkande att på ett så tydligt vis lyfta fram kvalitetsarbetet i kommunikation med kunderna. Vi har arbetat med Lidl i många år, och vet vilken fokus Lidl lägger i sitt kvalitetsarbete, säger Henrik Jonsson, VD för Eurofins Food & Feed Testing i Sverige.

Den nya märkningen syns i Lidls alla 203 butiker runt om i landet från och med idag, den 8 mars. Om den nya märkningen slår väl ut kommer den utökas till ytterligare delar av Lidls sortiment.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Mer svensk mat hos Lidl22.6.2021 11:01:02 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter sin storsatsning på ett utökat sortiment av svensk mat. Andelen mat från svenska leverantörer fortsätter att öka och tar ytterligare plats på Lidls hyllor. Det har gått ett drygt år sedan Lidl startade ett snabbspår för små, svenska matproducenter vilket lett till ett stort antal nya leverantörer. Nu har samarbete inletts med ytterligare tre producenter – Kling Glass, Östgötasvamp och Mjälloms Tunnbröd.

Lidl Sverige finansierar ökad kunskap om cirkulär återvinning av plast16.6.2021 09:43:29 CEST | Pressmeddelande

Som en del i en global plaststrategi - REset Plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan. Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl Future Initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall. Ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast - kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.