Lidl lanserar ny kvalitetsmärkning - vill underlätta för kunden att göra medvetna val

Tillsammans med Eurofins, ett av Europas ledande laboratorieföretag, lanserar Lidl Sverige idag en ny kvalitetsmärkning – ”Kvalitetstestad av Eurofins”. Först ut att få den nya märkningen är Lidls breda sortiment av färsk frukt och grönt. Med den nya märkningen vill de två företagen göra det lättare för konsumenterna att göra medvetna val.

- Vi har högt ställda krav på vår färska frukt och grönt, högre än vad svensk- och EU-lagstiftning kräver. Vi genomför testerna för att säkerställa att våra varor uppfyller de krav vi ställer på bland annat användning av bekämpningsmedel. Genom samarbetet med Eurofins och den nya märkningen vill vi få fler konsumenter att bli medvetna om vårt kvalitetsarbete och att hög kvalitet inte behöver kosta skjortan, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef Lidl Sverige.

Eurofins är en av världens största laboratoriegrupper och genomför kemiska och mikrobiologiska analyser inom olika områden, bland annat livsmedel. Stora delar av Lidls sortiment testas regelbundet av Eurofins och den nya märkningen innebär ytterligare en kvalitetsstämpel på Lidls färska frukt och grönt. Testerna genomförs för att säkerställa att varorna håller utlovad kvalitet och inte innehåller onödiga eller otillåtna ämnen. Lidls färska frukt och grönt får innehålla högst en tredjedel av den lagstiftade nivån av bekämpningsmedel, vilket gör Lidls policy till den tuffaste i branschen.

Den nya märkningen lanseras idag, den 8 mars, och innebär bland annat att de varor som märkts testas regelbundet med en förutbestämd frekvens och ingår i ett väldokumenterat kvalitetssystem. Testernas regelbundenhet styrs utifrån en riskbedömning och det finns ett nära samarbete med odlarna för att säkerställa minimal användning av till exempel bekämpningsmedel. Alla nya odlare granskas och alla nya varor testas och analyseras.

- För oss som laboratorieföretag känns det uppfriskande och nytänkande att på ett så tydligt vis lyfta fram kvalitetsarbetet i kommunikation med kunderna. Vi har arbetat med Lidl i många år, och vet vilken fokus Lidl lägger i sitt kvalitetsarbete, säger Henrik Jonsson, VD för Eurofins Food & Feed Testing i Sverige.

Den nya märkningen syns i Lidls alla 203 butiker runt om i landet från och med idag, den 8 mars. Om den nya märkningen slår väl ut kommer den utökas till ytterligare delar av Lidls sortiment.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.