Lidl lanserar nytt grillsortiment med 100 procent svenskt kött och fågel

I perfekt tid för sommarens grillkvällar lanserar Lidl nu ett helt nytt sortiment med produkter speciellt framtagna för grillen. Sortimentet består av allt från rejäla köttbitar och korv, till såser, tillbehör och marinerade favoriter. Kött och fågel kommer från svenska gårdar, under de egna märkena Enebacken, Svea Lantkött och Gyllda.

GRILLA - Lidls nya grillsortiment med 100 procent svenskt kött och fågel

När vårvärmen äntligen börjar få fäste på riktigt plockas grillarna fram i trädgårdar och på altaner. Och visst är väl doften av nytänd grill och rykande het mat ett lika tydligt vårtecken som de första syrenblommorna? Lagom till svenskarnas favoritsäsong lanserar Lidl nu ett helt nytt grillsortiment som givits det självklara namnet ”Grilla”. Sortimentet består av allt från rejäla köttbitar och korv, till såser, tillbehör och marinerade favoriter.

– Ingen sommar är komplett utan minst en rejäl grillkväll, oavsett om det är hemma i trädgården, ute i skärgården eller på altanen. Min personliga uppfattning är att det mesta går att grilla, men för den som är sugen på lite inspiration har vi tagit fram ett generöst sortiment av fantastiska produkter som är perfekta att lägga på grillen i sommar. Dessutom till priser som gör att den största grillentusiasten har råd att grilla varje dag, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Det nya sortimentet, som nästan uteslutande består av svenska produkter, sträcker sig från kött, fågel och fisk, via färska grönsaker, som champinjoner och linneatomat, till smarriga såser från världens alla hörn. Kött och fågel kommer från svenska gårdar, under de egna märkena Enebacken, Svea Lantkött och Gyllda.

De första produkterna finns redan ute i butik och fler kommer att tillkomma under hela sommarsäsongen. För att stötta svenska matproducenter under coronapandemin gick Lidl nyligen ut och uppmanade bönder och producenter att kontakta dem. Gensvaret blev enormt och på rekordsnabb tid är nu flera nya avtal tecknade. Bland de nya producenterna finns Emåmejeriet, som tillverkar en svensk stekost, perfekt att lägga på grillen i sommar.

GRILLA - Lidls nya grillsortiment med 100 procent svenskt kött och fågel

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.