Lidl lanserar nytt grillsortiment med 100 procent svenskt kött och fågel

I perfekt tid för sommarens grillkvällar lanserar Lidl nu ett helt nytt sortiment med produkter speciellt framtagna för grillen. Sortimentet består av allt från rejäla köttbitar och korv, till såser, tillbehör och marinerade favoriter. Kött och fågel kommer från svenska gårdar, under de egna märkena Enebacken, Svea Lantkött och Gyllda.

GRILLA - Lidls nya grillsortiment med 100 procent svenskt kött och fågel

När vårvärmen äntligen börjar få fäste på riktigt plockas grillarna fram i trädgårdar och på altaner. Och visst är väl doften av nytänd grill och rykande het mat ett lika tydligt vårtecken som de första syrenblommorna? Lagom till svenskarnas favoritsäsong lanserar Lidl nu ett helt nytt grillsortiment som givits det självklara namnet ”Grilla”. Sortimentet består av allt från rejäla köttbitar och korv, till såser, tillbehör och marinerade favoriter.

– Ingen sommar är komplett utan minst en rejäl grillkväll, oavsett om det är hemma i trädgården, ute i skärgården eller på altanen. Min personliga uppfattning är att det mesta går att grilla, men för den som är sugen på lite inspiration har vi tagit fram ett generöst sortiment av fantastiska produkter som är perfekta att lägga på grillen i sommar. Dessutom till priser som gör att den största grillentusiasten har råd att grilla varje dag, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Det nya sortimentet, som nästan uteslutande består av svenska produkter, sträcker sig från kött, fågel och fisk, via färska grönsaker, som champinjoner och linneatomat, till smarriga såser från världens alla hörn. Kött och fågel kommer från svenska gårdar, under de egna märkena Enebacken, Svea Lantkött och Gyllda.

De första produkterna finns redan ute i butik och fler kommer att tillkomma under hela sommarsäsongen. För att stötta svenska matproducenter under coronapandemin gick Lidl nyligen ut och uppmanade bönder och producenter att kontakta dem. Gensvaret blev enormt och på rekordsnabb tid är nu flera nya avtal tecknade. Bland de nya producenterna finns Emåmejeriet, som tillverkar en svensk stekost, perfekt att lägga på grillen i sommar.

GRILLA - Lidls nya grillsortiment med 100 procent svenskt kött och fågel

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.