Lidl lanserar nytt kommunikationskoncept – Allt annat är olidligt

I år firar Lidl 15 år i Sverige och har sedan inträdet på den svenska marknaden haft en tydlig utmanarroll. Lidl har idag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”, som syftar till att öka medvetenheten hos svenskarna för hur Lidl faktiskt kan erbjuda högsta kvalitet till bästa pris.

Under fjolåret bytte Lidl både reklam- och PR-byrå och arbetar idag med Volt, JMWGolin och Hear mediebyrå. Nu lanseras ett helt nytt kommunikationskoncept under namnet ”Allt annat är olidligt”. I den första kampanjen som startar idag pratar Lidl om osund konkurrens, höga matpriser och vad det är som gör Lidl till Lidl.

- Vi vill belysa att vi inte är en lågpriskedja utan att det snarare är konkurrenterna som är högpriskedjor. Vi vill slå hål på myten att hög kvalitet alltid är dyrt och att fler ska upptäcka fördelarna med att handla hos oss. Både när det gäller kvaliteten på våra produkter men också när det kommer till den markanta skillnaden i plånboken, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Lidl har sett över hela sin marknadskommunikation, allt från butik till annonsering, samtidigt pågår upprustning av samtliga butiker. Lidl har idag 172 butiker och expanderar kraftigt - målet är 200 butiker till och med år 2020 och 300 butiker i Sverige på sikt. Med fokus på smarta inköp, optimerad logistik och energisnåla butiker lever Lidl upp till affärsidén ”högsta kvalitet till bästa pris”. Allt annat är olidligt.

- Vi jobbar på ett unikt sätt och vi är stolta över att vara annorlunda. Under våra 15 år i Sverige har vi producerat en rad framgångsrika kampanjer och vi har tagit tillvara och vidareutvecklat de bästa delarna i framtagandet av det nya konceptet. Nu handlar det om att låta Lidl få vara Lidl och få ännu fler människor att upptäcka oss och se oss som det självklara valet för sin veckohandling, avslutar Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör Lidl Sverige.

Konceptet är framtaget av Volt och är det första uttaget sedan Lidl bytte reklambyrå i höstas. Målsättningen är att förändra uppfattningen om och bilden av livsmedelskedjan och få fler att veckohandla i Lidls butiker. Kampanjen arbetas ut i samarbete mellan Volt, JMWGolin och Hear.

– Bitarna föll på plats med konceptet ”Allt annat är olidligt” som lyckas förstärka Lidls egenheter och fördelar på en och samma gång. För oss kreatörer är det ett drömscenario att få jobba med ett varumärke som vågar utmana och stå för att de är annorlunda – och dessutom med ett koncept som är så flexibelt. Vi är otroligt stolta och glada. Allt annat vore helt ärligt olidligt, säger Johan Sundberg, copywriter på Volt.

Det nya kommunikationskonceptet lanseras genom en reklamkampanj som omfattar radio, - TV, och bioreklam, printannonser, utomhustavlor, butikskommunikation, sociala medier och reklamblad.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Lidl är Lidl - Allt annat är olidligt
Lidl är Lidl - Allt annat är olidligt
Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.