Lidl lanserar nytt kommunikationskoncept – Allt annat är olidligt

I år firar Lidl 15 år i Sverige och har sedan inträdet på den svenska marknaden haft en tydlig utmanarroll. Lidl har idag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”, som syftar till att öka medvetenheten hos svenskarna för hur Lidl faktiskt kan erbjuda högsta kvalitet till bästa pris.

Under fjolåret bytte Lidl både reklam- och PR-byrå och arbetar idag med Volt, JMWGolin och Hear mediebyrå. Nu lanseras ett helt nytt kommunikationskoncept under namnet ”Allt annat är olidligt”. I den första kampanjen som startar idag pratar Lidl om osund konkurrens, höga matpriser och vad det är som gör Lidl till Lidl.

- Vi vill belysa att vi inte är en lågpriskedja utan att det snarare är konkurrenterna som är högpriskedjor. Vi vill slå hål på myten att hög kvalitet alltid är dyrt och att fler ska upptäcka fördelarna med att handla hos oss. Både när det gäller kvaliteten på våra produkter men också när det kommer till den markanta skillnaden i plånboken, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Lidl har sett över hela sin marknadskommunikation, allt från butik till annonsering, samtidigt pågår upprustning av samtliga butiker. Lidl har idag 172 butiker och expanderar kraftigt - målet är 200 butiker till och med år 2020 och 300 butiker i Sverige på sikt. Med fokus på smarta inköp, optimerad logistik och energisnåla butiker lever Lidl upp till affärsidén ”högsta kvalitet till bästa pris”. Allt annat är olidligt.

- Vi jobbar på ett unikt sätt och vi är stolta över att vara annorlunda. Under våra 15 år i Sverige har vi producerat en rad framgångsrika kampanjer och vi har tagit tillvara och vidareutvecklat de bästa delarna i framtagandet av det nya konceptet. Nu handlar det om att låta Lidl få vara Lidl och få ännu fler människor att upptäcka oss och se oss som det självklara valet för sin veckohandling, avslutar Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör Lidl Sverige.

Konceptet är framtaget av Volt och är det första uttaget sedan Lidl bytte reklambyrå i höstas. Målsättningen är att förändra uppfattningen om och bilden av livsmedelskedjan och få fler att veckohandla i Lidls butiker. Kampanjen arbetas ut i samarbete mellan Volt, JMWGolin och Hear.

– Bitarna föll på plats med konceptet ”Allt annat är olidligt” som lyckas förstärka Lidls egenheter och fördelar på en och samma gång. För oss kreatörer är det ett drömscenario att få jobba med ett varumärke som vågar utmana och stå för att de är annorlunda – och dessutom med ett koncept som är så flexibelt. Vi är otroligt stolta och glada. Allt annat vore helt ärligt olidligt, säger Johan Sundberg, copywriter på Volt.

Det nya kommunikationskonceptet lanseras genom en reklamkampanj som omfattar radio, - TV, och bioreklam, printannonser, utomhustavlor, butikskommunikation, sociala medier och reklamblad.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Lidl är Lidl - Allt annat är olidligt
Lidl är Lidl - Allt annat är olidligt
Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Återkallande av älgsalami26.4.2018 14:02Pressmeddelande

Lidl återkallar älgsalami av märket Dulano Återkallande pga. risk för bitar av metallbitar i produkten Artikel: Dulano Älgsalami, 200 g Bäst före: 11-08-2018 samt 17-07-2018 EAN: 7331982032561 Problem: Eftersom det inte kan uteslutas att ovan nämnd produkt kan innehålla små bitar av metall uppmanas konsumenten att avstå från att förtära produkten. Återkallelsen gäller enbart produkten med bäst-före datum 11-08-2018 och 17-07-2018. Åtgärd: Lidl Sverige KB har själv vidtagit åtgärder i avsikt att dra bort produkten med ovan nämnda bäst-före datum från marknaden. Butikerna har uppmanats att omedelbart ta bort produkten från försäljning. Returnering: Kunder som köpt produkten ombeds returnera de felaktiga produkterna till inköpsplatsen. Produktens datummärkning skall framgå av förpackningen. Inköpet gottgörs i butik, även utan medhavd kvitto. Pressförfrågningar: 08-5555 7195 Petra Whitehead Pressansvarig på Lidl press@lidl.se 08-5555 7195

Lidl Sverige närmar sig 10 miljarder, bäst omsättningsutveckling i branschen26.4.2018 08:22Pressmeddelande

Lidl växer kraftigt i Sverige. Under verksamhetsåret 2017 växte livsmedelskedjan med 11,2 procent. Det går att jämföra med en omsättningsutveckling för hela dagligvaruhandeln (enligt SCB) på strax över 2 procent under kalenderåret 2017. Samtidigt ökade Lidl expansionstakten och öppnade tre nya butiker och tecknade 24 avtal för nya butikslägen. 2018 firar Lidl 15 år i Sverige och har idag 172 butiker.