Lidl och Schwarz-gruppen bidrar med nödhjälp för 10 miljoner euro till Ukraina

Lidl Sverige kommer, tillsammans med övriga företag i Schwarz-gruppen, donera mat, kläder och hygienprodukter motsvarande 10 miljoner euro för att hjälpa flyktingar i områdena nära gränsen till Ukraina.

I svåra tider är det viktigt för alla företag att leva upp till sitt ansvar. Lidl är sedan tidigare känt för sina snabba och obyråkratiska insatser och går denna gång gått samman med företagen i sin koncern för att se över var företaget kan göra störst skillnad.

- Vi är bestörta över vad som händer i Ukraina och följer utvecklingen mycket noga. Vi har tillsammans med våra internationella kollegor sett över var vår hjälp kan göra störst skillnad. Lidl kommer, tillsammans med övriga företag i vår koncern Schwarz-gruppen, donera mat, kläder och hygienprodukter motsvarande 10 miljoner euro för att hjälpa flyktingar i områdena nära gränsen till Ukraina, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Genom att använda sitt internationella nätverk som en del av Schwarz-Gruppen, och med olika lokala hjälporganisationer, arbetar Lidl för att få ut nödvändiga produkter så snabbt som möjligt till dem som behöver det. Schwarz-gruppen har redan distribuerat produkter motsvarande 3 miljoner Euro.

Schwarz-gruppen som Lidl Sverige tillhör består av 500 000 anställda i 33 länder. Baserat i Neckarsulm, Tyskland, är koncernens pelare inom dagligvaruhandeln Lidl och Kaufland. I koncernen ingår även Schwarz Produktion och PreZero. Det gör att Schwarz-gruppen täcker hela värdecykeln, från produktion och detaljhandel till återvinning.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.