Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Livsmedelsindustrin står inför stora utmaningar. Idag står maten för ungefär en fjärdedel av människans klimatpåverkan och den orsakar stora miljöproblem så som minskad biologisk mångfald, utarmning av naturresurser och övergödning. Dessutom är matvanor den främsta riskfaktorn för ohälsa i Sverige där många äter för lite fullkorn och frukt och grönt, och för mycket kött, socker och salt. Lidl Sverige vill vara en aktiv och pådrivande aktör i omställningen till ett mer hållbart samhälle och lanserar nu Hållbarhetsakuten genom Lidl Future Initiatives som stödjer initiativ utanför den egna verksamheten. I år utlyser Lidl Sverige stöd till projekt och initiativ som är kritiska för att påskynda omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem som levererar hälsosam mat.

- Som livsmedelsaktör är vi en del av de utmaningar som branschen står inför och genom Hållbarhetsakuten kommer vi att stödja projekt utanför vår egen verksamhet och tillsammans vara en aktiv del av framtidens lösning. Med utlysningen vill vi ge fler människor runt om i landet möjligheten att här och nu bidra till FN:s globala hållbarhetsmål genom innovativa och utmanande projekt. Trots rådande omständigheter med Covid-19 är det viktigt att omställningen fortsätter, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Pengarna har Lidls kunder bidragit till genom en prishöjning på plastbärkassar 1 juni 2018 till 30 april 2020 som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast. Hela prishöjningen på 50 öre inklusive moms har oavkortat gått till Lidl Future Initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt. Förra året prisades fem värdiga hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning som fick dela på 10 miljoner kronor. Vinnarna var Friluftsfrämjandet, Karlstad Universitet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise Solvolys.

Den 17 augusti öppnar årets ansökningsperiod. Utöver att rikta sig till högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut, är i år även innovativa företag och andra aktörer med möjlighet att bidra till omställningen välkomna att ansöka om stöd.

Ansökningarna kommer att bedömas av en extern expertpanel bestående av ledande representanter för innovationssystem och forskning. Utvalda projekt som går vidare i processen presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl. Vinnarna prisas den 12 november 2020. Vid speciella omständigheter utifrån projektets specifika eller angelägna situation och behov kan sökande kontakta Lidl tidigare än 17 augusti och tilldelningsbeslut kan i särskilda fall fattas tidigare än 12 november.

Expertpanelen består av:
Victoria Voss Bignet, doktorand, Stockholm Resilience Centre
Katarina Graffman, Fil Dr Kulturantropologi, Uppsala universitet
Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet
Johan Jörgensen, grundare Sweden Foodtech
Ulf Sonesson, Forsknings- och affärsutvecklingsansvarig, Jordbruk och Livsmedel, RISE

För mer information om utlysningen, se www.lidl.se/hallbarhetsakuten

För att ansöka innan ansökningsperioden öppnar den 17 augusti, skicka ett mail till utlysning@lidl.se

För att läsa mer om Plastutmaningen och de projekt som fick stöd 2019, se https://plastutmaningen.lidl.se

För ytterligare information vänligen kontakta:
Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige: miriam.thunborg@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.