Lidl öppnar ny butik på klassisk handelsmark i Älmhult

Lidl Sverige fortsätter expansionen i Sverige och siktar på 200 butiker i Sverige år 2020. Idag har kedjan 172 butiker och senaste avtalet som tecknats för ett nytt butiksläge är i Småland på klassiska handelsmark i Älmhult och Älmhults Handelsplats. Butiken som byggs enligt Lidls senaste butikskoncept, planeras öppna under 2019.

Lidl expanderar snabbt i Sverige och Älmhult Handelsplats är välbesökt och en strategiskt viktig etablering i regionen och Småland. Fram till och med 2020 ska Lidl växa med ett 30-tal butiker och på sikt är målet 300 butiker i Sverige.

Den nya butiken i Älmhult byggs utifrån Lidls nya butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus. Butiksytan ligger på drygt 2 000 kvadratmeter och kunderna möts direkt av stor bake-off och ett frukt- och grönt-torg.

- Vi är mycket glada över att vi nu kan offentliggöra ett nytt butiksläge i södra Sverige och att det är på just Älmhults Handelsplats är extra spännande. Vi tror och hoppas att både Älmhultsbor och besökare kommer uppskatta butiken och vår affärsidé ”högsta kvalitet till bästa pris” säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef vid Lidl Syd.

Hänsyn till miljö och klimat är något som inte bara präglar Lidls butiker, transporter och logistik utan även sortimentet.  Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor, ställer hårda miljö- och kvalitetskrav på leverantörer och 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.

Lidl är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten och butiken i Växjö vann priset världens grönaste nya handelsbyggnad på BREEAM Awards 2017.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.