Lidl Sverige

Lidl sätter ambitiösa mål för att öka den cirkulära plastanvändningen

Dela

Lidl sätter nu fler ambitiösa mål för att öka den cirkulära plastanvändningen och tar konkreta steg för att bidra till en mer cirkulär ekonomi i stort. Som en del av strategin REset Plastic släpper Lidl ytterligare två mål för att minska mängden nyproducerad plast i livsmedelskedjan och skapa fler cirkulära förpackningslösningar.

För Lidls kärnverksamhet är förpackningar nödvändiga för att skydda produkterna, underlätta vid transport och minska matsvinnet. Miljöanpassning och återvinning är därför en viktig del i Lidls löpande arbete med utveckling av förpackningar. För att uppnå bästa möjliga effekt har en gemensam plaststrategi definierats för företagen inom Schwarz-gruppen. Visionen är ”mindre plast – slutet kretslopp”. Därför har Schwarz-gruppen, som Lidl är en del av, under många år varit särskilt engagerade i att samla in, sortera och återvinna dessa resurser. Nu intensifieras arbetet genom att inkludera två ytterligare plastmål:

  • Minst 20 % av plasten i Lidls egenmärkesförpackningar ska bestå av återvunnet material 2025.
  • Ingen svart plast i Lidls egenmärkesförpackningar vid slutet av 2021.

Lidls uppfattning är att den som för in plast i livscykeln också har ansvar för dess fortsatta användning. Det är av största vikt att plasten som produceras och sätts på marknaden samlas in och återvinns för att användas till nya produkter och förpackningar.

- Att ta bort svart plast i våra förpackningar är ett naturligt steg mot vårt mål att ha 100 procent materialåtervinningsbara förpackningar 2025. Parallellt med att vi jobbar för att öka plaståtervinningen är det också viktigt att ta ansvar för att föra tillbaka det återvunna materialet in i nya produkter. Det är med stolthet vi ökar andelen återvunnen plast i våra PET-flaskor och investerar i projekt för att hitta nya möjligheter att inkorporera återvunnen plast i livsmedelsförpackningar, säger Ingrid Roth, Förpackningsspecialist på Lidl Sverige.

Arbetet med de nya målen har redan påbörjats av Lidl Sverige. Nyligen lanserades nyheten om en ny unik plastförpackning innehållande återvunnen plast som är under utveckling. Tidigare under 2021 lanserades hushållsartiklar i återvunnen plast och under 2020 lanserades PET-flaskan för stilla mineralvatten med 100 procent återvunnen PET. Vad gäller den svarta plasten fasade Lidl Sverige ut svarta plasttråg för färskt kött redan 2019, och vid slutet av 2021 ska den svarta plasten vara helt borta från Lidls förpackningar. Näst på tur är att ta bort det svarta plastskiktet på frysta färdigrätter.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum