Lidl slutar sälja engångsgrillar

Med anledning av den höga brandrisken på flera håll i landet har Lidl tagit beslut om att fasa ut engångsgrillar ur sortimentet. De engångsgrillar som finns i lager kommer säljas slut, tills dess följer Lidl Svensk Dagligvaruhandels branschöverenskommelse samt informerar löpande i butik om riskerna.

Lidl fasar ut engångsgrillar för att bidra till minskad brandrisk

– Att helt ta bort engångsgrillarna ur sortimentet är vårt bidrag för att minska brandrisken i skog och mark. Dessutom är det ett steg i det viktiga arbetet att fasa ut onödiga engångsartiklar och därmed minska nedskräpning i naturen och i offentliga miljöer, säger Annika Skogvik tf. Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl är medlemmar i Svensk Dagligvaruhandel och följer den branschöverenskommelse som togs fram med anledning av den torra sommaren 2018:

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag ska, så snart de får kännedom om att en Länsstyrelse rekommenderat kommuner i länet att införa eldningsförbud på allmän plats, upphöra med försäljning av engångsgrillar i butikerna, i de relevanta kommunerna. Försäljningsstoppet ska börja gälla så fort det är praktiskt möjligt och gälla till dess att rekommendationen tas bort av Länsstyrelsen.

Lidl kommer att informera kunder i butik genom informations- och varningsskyltar och uppmana alla att iaktta stor försiktighet i samband med grillning samt att alltid ta reda på om det råder eldningsförbud på sin aktuella ort.

Lidl fasar ut engångsgrillar för att bidra till minskad brandrisk
Annika Skogvik, Tf Hållbarhetchef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna blev Lidl Sverige årsredovisning för året 2018/19 klar. Resultatet visar att Lidls nettoomsättning i Sverige växer med åtta procent vilket är betydligt snabbare än övriga marknaden. Nettoomsättningen 2018/19 var 10 800 MSEK, därmed sprängdes den symboliska 10 miljardersgränsen. Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.