Lidl slutar sälja engångsgrillar

Med anledning av den höga brandrisken på flera håll i landet har Lidl tagit beslut om att fasa ut engångsgrillar ur sortimentet. De engångsgrillar som finns i lager kommer säljas slut, tills dess följer Lidl Svensk Dagligvaruhandels branschöverenskommelse samt informerar löpande i butik om riskerna.

Lidl fasar ut engångsgrillar för att bidra till minskad brandrisk

– Att helt ta bort engångsgrillarna ur sortimentet är vårt bidrag för att minska brandrisken i skog och mark. Dessutom är det ett steg i det viktiga arbetet att fasa ut onödiga engångsartiklar och därmed minska nedskräpning i naturen och i offentliga miljöer, säger Annika Skogvik tf. Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl är medlemmar i Svensk Dagligvaruhandel och följer den branschöverenskommelse som togs fram med anledning av den torra sommaren 2018:

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag ska, så snart de får kännedom om att en Länsstyrelse rekommenderat kommuner i länet att införa eldningsförbud på allmän plats, upphöra med försäljning av engångsgrillar i butikerna, i de relevanta kommunerna. Försäljningsstoppet ska börja gälla så fort det är praktiskt möjligt och gälla till dess att rekommendationen tas bort av Länsstyrelsen.

Lidl kommer att informera kunder i butik genom informations- och varningsskyltar och uppmana alla att iaktta stor försiktighet i samband med grillning samt att alltid ta reda på om det råder eldningsförbud på sin aktuella ort.

Lidl fasar ut engångsgrillar för att bidra till minskad brandrisk
Annika Skogvik, Tf Hållbarhetchef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.