Lidl stöttar Håll Sverige Rent-dagen

Den 18/9 går årets Håll Sverige Rent-dag av stapeln. Lidl Sverige stöttar Håll Sverige Rent och som en del av Lidls globala plaststrategi vill företaget vara med och minska mängden skräp på land och i våra hav. Från och med den 26 augusti kan du enkelt anmäla dig till Håll Sverige Rent-dagen i någon av våra utvalda butiker.

-Vi är glada att kunna stötta deltagandet i skräpplockaraktiviteter och medvetandegöra de negativa effekterna av nedskräpning. Att uppmärksamma dessa aktiviteter är en bra möjlighet att hjälpa naturen en bit på vägen och en naturlig del i vårt hållbarhetsarbete, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

I Lidls plaststrategi REset Plastic och aktivitetsområdet REmove vill företaget bidra till att plast som hamnat i miljön ska samlas in återföras till återvinningssystemet. Lidls kunder möts nu av en skylt i 15 av våra butiker där de genom QR-kod kan anmäla sig till Håll Sverige Rent-dagen lördagen den 18/9.

- Det är bara tillsammans vi kan minska skräpet. Därför är Lidls insats så viktig för att få fler att engagera sig i arbetet mot ett av världens största miljöproblem, nedskräpningen. Vi tror på rekordmånga deltagare på Håll Sverige Rent-dagen i år. Det är helt fantastiskt vilken folkrörelse det här börjar bli, säger Joakim Brodahl, chefsamarbeten och försäljning på Håll Sverige Rent.

-Vi peppar givetvis också alla våra cirka 5 000 medarbetare i Sverige att anmäla sig för att bli skräpplockare. Vi hoppas att vi i år samlar in ännu mer skräp än vad vi gjorde förra året, säger Bella Goldman.

De femton butiker som det går att anmäla sig direkt i är: Jönköping Huskvarna, Karlstad Våxnäs, Jönköping Ekhagen, Karlstad Södra Kroppkärr, Örebro Grenadjären, Kvillebäcken, Bergsjön, Angered, Malmö Knivgatan, Malmö Delsjögatan, Spånga, Ekerö, Östersund, Rågsved samt Barkarby.

Läs mer om Håll Sverige Rent-dagen och hur Lidl är en del av det: lidl.se/plast.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.