Lidl Sverige

Lidl Sverige först ut med elektrifiering av alla transporter i Stockholmsområdet

Dela

Nu växlar Lidl Sverige upp inom elektrifieringen av sin logistik och utfasningen av fossila bränslen, först ut är Stockholmsområdet: till 2023 beräknas all distribution mellan lager och butik i Stockholm vara elektrifierad.

2017 inledde Lidl Sverige ett samarbete med teknikföretaget Einride – den ledande leverantören av elektriska och autonoma transportlösningar. Under hösten 2021 ökade man samarbetet vilket omfattade fler butiker och turer med ambitionen om att snabba på elektrifieringen mellan butik och lager. Hittills har Lidl Sveriges elektriska transportbilar kört 156 760 kilometer (per den 24/4 2022), vilket har minskat CO2-utsläppen med 150 ton jämfört men om vi skulle ha levererat med dieseldrivna lastbilar.

Nu tar Lidl Sverige nästa steg. Under 2023 ska alla leveranser i Stockholm vara elektrifierade. Därmed blir Lidl den första i branschen med att elektrifiera leveranserna mellan lager och butik i Stockholm och fasa ut fossila transporter. Idag har Lidl 47 butiker i Stockholm där målsättningen är att köra ut med el till alla. Idag kör man eldrivet till 19 butiker.

- Vi är mycket stolta över att vara i framkant när det kommer till hållbara transportlösningar. Redan idag får ungefär 40 procent av Stockholmsbutikerna leveranser med hjälp av eldrivna lastbilar. Det här är en milstolpe för oss och en bra bit på vägen mot vårt mål att genomföra fossilfria transporter till 2025, säger Anna Pärsdotter, Logistikchef vid Lidl Sverige.

Lidl Sveriges långsiktiga mål är att fasa ut fossila bränslen samt öka elektrifieringen av transporter till 2025. För att minska på klimatavtrycket har Lidl Sverige ökat fyllnadsgraden och på returresan fylls dessutom lastbilarna med returgods och återvinningsbart material.

- Att Lidl satsar stenhårt på elektrifiering är beundransvärt och att tillsammans med dem elektrifiera transporter runt om Sverige gör oss otroligt glada. Det är branschdefinierande och ett bevis för att man med ett systemperspektiv kring elektriska transporter kan designa lösningar som är effektiva och möter hårda krav på leveransprecision, säger Robert Falck, VD på Einride.

Lidl räknar med att elektrifiera alla transporter från lager till butik i Stockholmsområdet till 2023. Parallellt pågår även arbetet med att elektrifiera transporter i andra städer runtom i Sverige, bland annat i Göteborg.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

En världsnyhet har tagit plats på hyllorna hos Lidl Sverige!16.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Många inom livsmedelssektorn arbetar för att öka andelen återvinningsbara förpackningar, men fram tills nu har det inte varit möjligt att använda återvunnen plast i livsmedelsförpackningar. Nu presenterar Lidl Sverige sitt banbrytande samarbete: en unik förpackning med återvunnen konsumentplast – som dessutom är godkänd för livsmedel. Först ut med den nya förpackningen är Lidls kanelbullar och kardemummabullar från Kvarnvingen som nu finns till försäljning hos Lidl Sverige.

Lidl Sverige: vi flyger inte in några livsmedel - alls22.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige har under de senaste åren arbetat med att minska användningen av flygtransporter. Förra året flögs ett livsmedel, honungsmango, in till Lidls svenska butiker. Nu har Lidl, som den första rikstäckande kedjan, fattat beslut om att sluta flyga frukt och grönt eller andra livsmedel till sina butiker. Ett beslut som fattats efter en analys av de sammantagna hållbarhetskonsekvenserna av flygtransporter. En viktig faktor som vägts in i beslutet är flygtransporternas stora bidrag till matsvinnet.

”Sån är Lidl” - Lidl introducerar nytt reklamkoncept20.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under de senaste åren har utmanaren Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga rikstäckande livsmedelskedjor och tagit ytterligare marknadsandelar. Nu höjer Lidl tempot för att få fler att upptäcka Lidls prisvärda utbud med ett nytt reklamkoncept. På torsdag lanseras det nya reklamkonceptet ”Sån är Lidl”. Ackompanjerad av en nyskriven text till Anita Lindbloms klassiker ”Sånt är livet” får vi följa med in i Lidls butiker och inspireras av ett rikt utbud av färsk frukt och grönt, färskt kött och fisk samt nygräddat bröd.

Lidl och GLOBALG.A.P i samarbete: - Skapar första certifieringsstandarden för biologisk mångfald6.4.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu introducerar certifieringsorganet GLOBALG.A.P en ny standard som ger möjlighet för hela livsmedelssektorn att ställa krav på goda jordbruksmetoder. Denna nya standard gör det äntligen möjligt för hela branschen att systematiskt och i stor skala arbeta för bevarandet av biologisk mångfald. Lidl blir inom den europeiska livsmedelssektorn den första som arbetar med standarden och kommer i ett första steg att tillämpa standarden hos mer än 250 producenter från olika europeiska länder. I nästa steg siktar Lidl på att rulla ut det till alla europeiska frukt- och grönsaksproducenter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum