Lidl Sverige i samarbete för att minska matsvinnet

Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund har gått samman för att, genom Matmissionen, öppna tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker. Genom Matmissionen får människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att handla livsmedel till kraftigt rabatterade priser, en tredjedel av ordinarie butikspris. De tre nya butikerna kan rädda upp till 3 000 ton produkter per år som annars riskerat att bli svinn. Detta motsvarar ett klimatavtryck på 4 700 ton CO2

Svensk Dagligvaruhandel, där Lidl Sverige är medlemmar, stöttar expansionen finansiellt och Dagligvaruleverantörers Förbund stöttar genom att tillgängliggöra Matmissionen med ett order- och beställningssystem.

- Vi är väldigt stolta över att få vara en del av detta. Lidl Sverige arbetar för att minska matsvinnet i alla led och detta blir ytterligare ett steg för att minska svinnet i butik och lager. Vi har i dagsläget donationssamarbeten i drygt 54 procent av våra butiker, en andel som hela tiden ökar, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Målsättningen är att den första butiken ska öppna innan årsskiftet och resterande två innan juli 2022.

Läs mer om satsningen: Dagligvarubranschen och Stockholms Stadsmission vill i nytt samarbete rädda uppemot 3000 ton mat per år

Läs mer om Lidl Sveriges arbete för att minska matsvinnet: Lidl Sveriges Hållbarhetsredovisning 2020/2021

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige bidrar till enklare mätning av kolhalten i jorden18.10.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

För snart ett år sedan valde Lidl Sverige att satsa 11 miljoner kronor på fem projekt inom ramen för Lidl Future Iniatives Hållbarhetsakuten. Ett av projekten, som drivs av företaget Inkonova, fokuserar på utvecklingen av mer kostnadseffektiva metoder för att mäta kolhalten i jorden. Hållbarhetsakuten bidrog med två miljoner kronor till projektet som Inkonova genomför i samarbete med forskningsinstitutet Rise, Hushållningsällskapet, Svensk Kolinlagring och Fjällbete.