Lidl Sverige öppnar sju butiker efter renovering

Idag öppnar sju av Lidls butiker runt om i Sverige efter renovering. Butikerna Kristianstad Vilan, Borås Hulta, Arvika, Täby Enhagsvägen, Södertälje Weda, Mariestad och Gislaved öppnar återigen. Kunderna möts nu av mer moderna, ljusare och fräschare butiker med Lidls breda sortiment av såväl färska som svenska varor av högsta kvalitet till bästa pris.

Lidl Arvika är en av sju butiker som öppnar igen efter renovering.

Efter en hög expansionstakt de senaste åren har Lidl Sverige valt att fokusera på att renovera det befintliga butiksbeståndet.

-Som en del i att underhålla och utveckla vårt fastighetsbestånd, renoverar vi våra butiker. Vårt mål är att vara klara med samtliga renoveringar i slutet av 2022. En del av butikerna har vi byggt om helt medan andra bara behövt en mindre uppfräschning, säger Carl Balcer, Fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

När kunder kliver in i de nyrenoverade butikerna möter de ett brett sortiment av butiksbakat bröd, färsk frukt och grönt. Det fasta sortimentet, inklusive frukt och grönt, består av cirka 4 800 produkter, varav 80 procent är egna märkesvaror och över 30 procent kommer från svenska matproducenter. Kristianstad återöppnar efter den tillfälliga stängningen. Arvika, Södertälje Weda, Mariestad och Gislaved har alla genomgått en omfattande modernisering. I Täby Enhagsvägen och Borås Hulta är det en omfattande modernisering och utbyggnad som genomförts.

-Butiken i Weda har exempelvis genomgått en omfattande renovering och byggts ut. Ett stort fokus har lagts på att ge vårt färska brödsortiment ännu större utrymme. Vi lägger också stort fokus på att livsmedel från svenska lokala producenter ska få större plats i hyllorna, säger Carl Balcer.

Lidl Sverige, med sina 203 butiker från Boden i norr till Trelleborg i söder, är utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden. Daglivarukedjan blev även nyligen, för andra gången, utsedd till Top Employer och blev av kunderna framröstad till Årets Bästa Butikskedja i kategorin dagligvaruhandel för tredje året i rad.

Lidl Arvika är en av sju butiker som öppnar igen efter renovering.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.