Lidl Sverige: vi flyger inte in några livsmedel - alls

Lidl Sverige har under de senaste åren arbetat med att minska användningen av flygtransporter. Förra året flögs ett livsmedel, honungsmango, in till Lidls svenska butiker. Nu har Lidl, som den första rikstäckande kedjan, fattat beslut om att sluta flyga frukt och grönt eller andra livsmedel till sina butiker. Ett beslut som fattats efter en analys av de sammantagna hållbarhetskonsekvenserna av flygtransporter. En viktig faktor som vägts in i beslutet är flygtransporternas stora bidrag till matsvinnet.

Idag är det vanligt att de svenska livsmedelskedjorna använder sig av flygtransporter för att säkra tillgång på till exempel citroner, haricots verts, papaya, färska bär och sparris året runt. Nu ställer Lidl Sverige om sina transporter till tåg och båt av färsk frukt och grönt. Förra året transporterades endast Lidl honungsmango med flyg. I år blir det stopp för alla flygtransporter av färsk frukt och grönt och anda livsmedel.

Andelen matsvinn för de produkter som flugits till Sverige är hög i jämförelse med livsmedel som transporterats med båt eller tåg. Kombinerat med transporteras utsläpp har detta varit avgörande för Lidl Sveriges beslut.

- Att flyga livsmedel till Sverige innebär en stor klimatbelastning och bidrar till att öka vårt matsvinn. När vi fortsätter vårt arbete för att minska såväl klimatavtryck som matsvinn var ett naturligt steg att ifrågasätta flygtransporterna av frukt och grönt. Vi vet att kunderna uppskattar att ha tillgång till säsongsprodukter året runt, men vi kommer kunna fortsätta erbjuda våra kunder ett brett sortiment av färsk frukt och grönt även om vi inte använder flygtransporter, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef Lidl Sverige.

Lidl Sverige är sedan 2017 den enda rikstäckande livsmedelskedjan som klimatkompenserar för sin svenska verksamhet. Företaget har som målsättning att halvera sitt matsvinn till 2025. Årligen redovisar Lidl sitt matsvinn i ton så att det ska vara enkelt och transparent att följa hur arbetet utvecklas.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.