Lidl vinner ketchupkriget

Svenskarna älskar onekligen sin tomatketchup och debatten om vilken sort som är godast är ständigt aktuell. När Göteborgs-Postens konsumentpanel nyligen genomförde ett blindtest med 10 olika sorters ketchup blev Kania ekologisk ketchup från Lidl bäst i test.
Kania ekologisk ketchup innehåller en hög andel tomat (74 procent) och kostar mindre än majoriteten av sorterna i testet. I testet beskrevs den som ”söt, men på ett positivt sätt, faktiskt mycket god. Som ketchup ska vara. En bra konsistens och fin balans mellan syra och sötma”.
– Jag älskar ketchup! Det finns i princip inte en enda maträtt som inte bli bättre med en lagom stor skvätt tomatsås. Att gå segrande ur matchen känns bra. Vi gör ständigt noggranna kvalitetstester för att våra produkter ska hålla en hög kvalitet. Att vår egen ketchup nu får det här erkännandet av konsumentpanelen bekräftar att vi gör ett bra jobb, säger Malin Laurén, Direktör Inköp Lidl Sverige.
Om testet
Tio ketchupsorter testades anonymt numrerade från ett till tio. Till testet serverades bordsvatten och pastaskruvar. Paneldeltagarna uppmanades att först testa enbart ketchupen, sedan med pastan.
Kontakter
Petra WhiteheadPress- och PR-ansvarig
Tel:076-6405470press@lidl.seBilder


Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Över 100 sänkta och frysta priser – här är produkterna som Lidl valt ut25.3.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter onsdagens besked att Lidl Sverige fryser och sänker priset på över hundra produkter presenterar livsmedelskedjan nu vilka varor som omfattas av initiativet. Det är allt från mjölk, kaffe och bröd till frukt, grönt och delikatesser, med en genomsnittlig sänkning på 11 procent. Enstaka produkter sänks över 30 procent.
Lidl agerar för att dämpa inflationen – sänker och fryser priset på över hundra varor22.3.2023 16:45:00 CET | Pressmeddelande
Det senaste året har priserna på livsmedel rusat i höjden. Inflationstakten för livsmedel var enligt SCB 22 procent i februari, något som direkt slår mot de svenska hushållen. För att stötta svenska hushåll i dessa tuffa tider, inför Lidl Sverige nu ett lägre fast pris på över hundra varor. Med start måndagen den 27 mars sänks och låses därför priset på ett stort antal varor, listan över produkter kommer att utökas under de närmaste veckorna.
Lidl officiell sponsor av UEFA EURO 202421.3.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl blir global sponsor av Europamästerskapet i fotboll. Partnerskapet inleds när EM-kvalet påbörjas och sponsorskapet innefattar EM-kvalet 2023-2024 och Europamästerskapet 2024.
Apelsinjuice från Lidl är bäst i test16.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Aftonbladets stora test av juicer ”knockade Lidls egen juice testpatrullens smaklökar totalt” – något som resulterade i att Lidl kammade hem en förstaplats och fem av fem plus.
Lidl huvudpartner till Näringslivets Mäktigaste Kvinna8.3.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag annonseras vem som tilldelas utmärkelsen Näringslivets Mäktigaste Kvinna. Syftet med utmärkelsen är att synliggöra kvinnor i ledande position inom svenskt näringsliv och lyfta dem som förebilder. Lidl Sverige stöttar initiativet och är officiell huvudpartner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum