Lina Wolff får Aftonbladets litteraturpris

Aftonbladets litteraturpris för 2019 tilldelas författaren Lina Wolff för romanen Köttets tid. Wolff debuterade 2009 med novellsamlingen Många människor dör som du och tilldelades Augustpriset 2016 för sin roman De polyglotta älskarna. ”Lina Wolff liknar ingen annan i den svenska samtidslitteraturen”, konstaterar juryn i sin motivering.

Aftonbladets litteraturpris för 2019 tilldelas författaren Lina Wolff för romanen Köttets tid. Foto: Krister Hansson, Aftonbladet

Aftonbladets årliga litteraturpris har delats ut sedan 1957 och ges ”på exklusivt konstnärliga grunder till någon svensk diktare som ännu befinner sig i skapande utveckling”.

Juryns motivering lyder:

”Lina Wolff liknar ingen annan i den svenska samtidslitteraturen: hon väjer varken för begärets eller inbillningens kraft. Med den mörka och skruvade tredje romanen Köttets tid både befäster och förstärker hon sin egenart. Något så komplicerat som en roman om köttet och själen förmår samtidigt vara oavlåtligt underhållande. Lina Wolff är vild, absurd, brutal och rolig – därför får hon Aftonbladets litteraturpris 2019.”

Bland tidigare pristagare finns bland annat Sami Said (2018) Tove Folkesson (2017), Eija Hetekivi Olsson (2016), Jila Mossaed (2015) och Ida Linde (2014).

Årets jury har bestått av Carl-Michael Edenborg, Jenny Högström, Petter Lindgren, Karin Pettersson och Ulrika Stahre.

Lina Wolff är född 1973. Hon debuterade 2009 med novellsamlingen Många människor dör som du. Hennes tredje bok De polyglotta älskarna (2016) belönades med Augustpriset för bästa skönlitterära bok. Hon har också tilldelats Svenska Dagbladets litteraturpris och nominerats till Sveriges Radios Romanpris.

Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.

Lina Wolff. Foto: Krister Hansson, Aftonbladet

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.