Liten ros och ett stort fång ris till skolbudgeten

Lärarnas Riksförbunds kommentarer till årets budgetförslag: – En liten ros till regeringen och samarbetspartierna för att man satsar på skolan. Men ett stort fång ris för att skolbudgeten är så mager att den inte ens kompenserar för det kunskapstapp som Coronapandemin orsakade, säger Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.

Regeringen vill satsa en dryg miljard extra på skolan under 2021. Enligt Lärarnas Riksförbunds beräkningar motsvarar enbart kunskapstappet under våren 5,5 miljarder.

– Skolsatsningen är ynklig i förhållande till de över 105 miljarder i reformer och skattesänkningar som inryms i budgetförslaget. De medel som tillförs kommunerna är jag rädd för att skolorna inte ens ser röken av. Regeringen borde inse att utbildning kan vara tändstiftet i den återstart av ekonomin som det nu talas om. Då måste satsningarna bli därefter, säger Åsa Fahlén.

Budgeten innebär en riktad satsning för ökad likvärdighet i skolan på 385 miljoner kronor bland annat för förbättrad arbetsmiljö i skolor med stora socioekonomiska utmaningar.

– Det är en lovvärd ambition men helt otillräcklig och sätter samtidigt fingret på kommunernas tillkortakommanden. Nu måste staten snarast fullt ut ta ansvaret för skolan. Tills det är möjligt borde staten, mot bakgrund av de väntade rekordöverskotten i kommunerna, ställa krav på kommunerna att omedelbart upphöra med nedskärningar på skolan och lärarna, avslutar Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund, Sveavägen 50, 10369, Stockholm (https://www.lr.se/)
Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.