Livesänd barockkonsert från Hedvigs kyrka

På söndag bjuder Svenska kyrkan i Norrköping på livesänd barockkonsert! Konserten sänds från Hedvigs kyrka kl 17.00 söndagen 5 april. Collegium Musicum framför bachkantater tillsammans med en av Sveriges främsta blockflöjtister Per Gross, vokalister och Fredrik Anderberg från SON som konsertmästare.

I tider när konserter och andra samlingar ställs in tänker Svenska kyrkan i Norrköping nytt. Förutom förinspelade gudstjänster som sänds via webb och sociala medier livesänds nu även en av Svenska kyrkan i Norrköpings konserter.

Den livesända konserten på söndag är en av Norrköpings första livesända konserter av en stor musikaktör i staden. Konserten är planerad i det ordinarie konsertprogrammet i S:t Olofs församling. Nu blir konserten alltså av på samma tid och plats, trots de restriktioner kring samlingar som råder. Konserten är gratis för alla att ta del av hemifrån.

Per Gross, född 1981, var nio år gammal när han började spela blockflöjt och debuterade som 15-åring som konsertsolist i Stockholms konserthus. Sin mastersexamen i music/performance tog han år 2004 från the Academy of Music Southern Denmark. Vidare studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm resulterade i ett solistdiplom 2009.

Stycken som framförs:
Partita a-moll BWV 1013
Jesu, meine Fredue BWV 227
Himmelkönig, sei willkommen BWV 182

Länk till den livesända konserten kommer att ligga på vår webb: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Gustaf Hull, kommunikationschef
gustaf.hull@svenskakyrkan.se / 011-241052