Livet under corona – SvD bjuder in läsare att skildra coronakrisen

Alla påverkas vi av coronaviruset. Nu öppnar Svenska Dagbladet för personliga berättelser från läsare, som sammantaget ska ge en mångfacetterad skildring av detta historiska skeende. ”Det finns ett stort värde i att många nu bidrar till att fånga det som sker utifrån sina olika perspektiv”, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.
Madelaine Levy, som ledde SvD:s uppskattade projekt “Jag minns”, är nu redaktör för “Livet under corona – skriv historia med SvD”. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Coronaviruset har ställt en hel värld på ända – vi påverkas alla, på ett eller annat sätt.

Nu bjuder Svenska Dagbladets kulturredaktion in läsarna att bidra med sina egna berättelser om det som sker. Ambitionen är att tillsammans med läsarna ge en mångfacetterad skildring av en historisk händelse med stora konsekvenser för människors liv och vardag.

I satsningen ”Livet under corona – skriv historia med SvD” får prenumeranter möjligheten att publicera korta berättelser om sina upplevelser på SvD.se.

– Vi upplever nu ett väldigt snabbt och omskakande händelseförlopp, det finns ett stort värde i att många nu bidrar till att fånga och skildra det som sker utifrån sina olika perspektiv, säger Lisa Irenius, Svenska Dagbladets kulturchef.

SvD Kultur har tidigare samlat in personliga minnen från läsare, i projektet “Jag minns”.

Tack vare läsarnas bidrag blev det en unik historieskildring av 1900-talet från marknivå, med berättelser om alltifrån fluortanter och personsökare till lungsjuka barn som isolerades från sina föräldrar.

Detta resulterade 2017 också i den uppmärksammade boken “Jag minns: svenska folket berättar om sitt 1900-tal” (Natur & Kultur).

– Det var ett otroligt givande projekt att arbeta med och jag ser mycket fram emot att åter få ta del av berättelser från SvD:s många insiktsfulla och välformulerade läsare, säger Madelaine Levy, initiativtagare till ”Jag minns” och redaktör för ”Livet under corona”.

Lisa Irenius, kulturchef, Svenska Dagbladet. Telefon: 073-693 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, redaktör, Svd Kultur. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
För länk till satsningen, se här: https://www.svd.se/en-alldeles-sarskild-tid--skriv-historia-med-svd

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.