Livet under corona – SvD bjuder in läsare att skildra coronakrisen

Alla påverkas vi av coronaviruset. Nu öppnar Svenska Dagbladet för personliga berättelser från läsare, som sammantaget ska ge en mångfacetterad skildring av detta historiska skeende. ”Det finns ett stort värde i att många nu bidrar till att fånga det som sker utifrån sina olika perspektiv”, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Madelaine Levy, som ledde SvD:s uppskattade projekt “Jag minns”, är nu redaktör för “Livet under corona – skriv historia med SvD”. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Coronaviruset har ställt en hel värld på ända – vi påverkas alla, på ett eller annat sätt.

Nu bjuder Svenska Dagbladets kulturredaktion in läsarna att bidra med sina egna berättelser om det som sker. Ambitionen är att tillsammans med läsarna ge en mångfacetterad skildring av en historisk händelse med stora konsekvenser för människors liv och vardag.

I satsningen ”Livet under corona – skriv historia med SvD” får prenumeranter möjligheten att publicera korta berättelser om sina upplevelser på SvD.se.

– Vi upplever nu ett väldigt snabbt och omskakande händelseförlopp, det finns ett stort värde i att många nu bidrar till att fånga och skildra det som sker utifrån sina olika perspektiv, säger Lisa Irenius, Svenska Dagbladets kulturchef.

SvD Kultur har tidigare samlat in personliga minnen från läsare, i projektet “Jag minns”.

Tack vare läsarnas bidrag blev det en unik historieskildring av 1900-talet från marknivå, med berättelser om alltifrån fluortanter och personsökare till lungsjuka barn som isolerades från sina föräldrar.

Detta resulterade 2017 också i den uppmärksammade boken “Jag minns: svenska folket berättar om sitt 1900-tal” (Natur & Kultur).

– Det var ett otroligt givande projekt att arbeta med och jag ser mycket fram emot att åter få ta del av berättelser från SvD:s många insiktsfulla och välformulerade läsare, säger Madelaine Levy, initiativtagare till ”Jag minns” och redaktör för ”Livet under corona”.

Lisa Irenius, kulturchef, Svenska Dagbladet. Telefon: 073-693 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, redaktör, Svd Kultur. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
För länk till satsningen, se här: https://www.svd.se/en-alldeles-sarskild-tid--skriv-historia-med-svd

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.