Loka inspireras av svenska fruktträdgårdar

Nu lanserar Loka årets nyhet: Rött Äpple Päron. Inspirationen kommer från svenska fruktträdgårdar och drycken passar bra till mat men fungerar lika väl som törstsläckare on-the-go. Loka Rött Äpple Päron finns i servicehandeln från vecka 2 och i dagligvaruhandeln från vecka 4.

Loka har tagit fram en klassisk och uppfriskande smak som är inspirerad av svenska fruktträdgårdar. Balansen mellan våra två mest älskade svenska frukter skapar en ny klassiker bland törstsläckare. Kolsyrat vatten på flaska ökar stadigt eftersom konsumenterna föredrar något gott och fräscht utan kalorier eller sötningsmedel.

– Lokas nya smak är en balanserad frisk och fräsch smak med både syrliga och fruktiga äppeltoner avrundade med den krispiga och söta päronsmaken. Loka Äpple Päron passar bra till mat men är även perfekt som törstsläckare on-the-go, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker.

Kolsyrat vatten på flaska ökar, framför allt smaksatt kolsyrat vatten. Undersökningar visar att den främsta anledningen är att konsumenterna väljer bort den söta läsken för att få en frisk och fräsch törstsläckare utan kalorier eller sötningsmedel. Det är lika många män som kvinnor som dricker kolsyrat vatten och i alla åldrar.

Loka Rött Äpple Päron finns i servicehandeln från vecka 2 och i dagligvaruhandeln från vecka 4. I dagligvaruhandeln kommer Loka Rött Äpple Päron att finnas som 50 cl PET (ca 10 kr), 150 cl PET (ca 11 kr) samt multipack 12×33 cl PET (ca 42 kr). I servicehandeln lanseras den på 50 cl PET (ca 20 kr).

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, har sitt ursprung i hälsokällan med samma namn i Bergslagen. Hit har människor har vallfärdat i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker, 070 202 92 17, anna-stina.hallberg@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.