Grafiska Företagen

Lönemärket satt för svensk arbetsmarknad

Dela

Efter intensiva förhandlingar är löneavtalen för svensk industri klara. Arbetsgivarna och facken inom industrin har enats om ett löneavtal med en kostnadsram på 5,4 procent i ett 29 månader långt avtal som löper ut den 31 mars 2023. Därmed är också normen för löneökningarna på svensk arbetsmarknad satt.

Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen, foto: Erik Thor
Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen, foto: Erik Thor

Coronapandemin har drabbat den svenska ekonomin hårt. Att mitt i en pandemi, med osäker ekonomisk utveckling, förhandla om ett normerande lönemärke för hela den svenska arbetsmarknaden har inneburit utmaningar. Detta till trots har parterna inom industrin lyckats nå en överenskommelse som sträcker sig fram till 2023.

– De ekonomiska förutsättningarna för medlemsföretagen inom industrin skiljer sig åt. Många har ännu inte sett slutet på verkningarna av pandemin och har därför en helt annan betalningsförmåga än normala år. Det har inneburit att svåra avvägningar varit nödvändiga för att nå en överenskommelse, säger Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen.  

Grafiska Företagens förhandlingschef Eva Glückman håller med om att förutsättningarna varit svåra men menar att det långa avtalet nu kan skapa stabilitet.

– Att vi får ett långt avtal är positivt. Det ger förutsägbarhet, något som är speciellt viktigt just nu. Det skapar även arbetsfred och långsiktig stabilitet. Däremot är nivån väl hög för många av våra medlemsföretag, säger Eva Glückman.

Det nya avtalet löper från och med den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023. Det sista året är uppsägningsbart, en säkerhetsventil om förutsättningarna skulle ändra sig avsevärt.

Arbetsgivarorganisationerna inom industrin är: Teknikföretagen, Industriarbetsgivarna, Livsmedelsföretagen, Grafiska Företagen, IKEM – Innovations- och kemiarbetsgivarna, Gröna arbetsgivare, TEKO och Trä- och Möbelföretagen (TMF).

Kontakter

Bilder

Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen, foto: Erik Thor
Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen, foto: Erik Thor
Ladda ned bild
Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen, foto Sören Andersson
Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen, foto Sören Andersson
Ladda ned bild

Om

Grafiska Företagen
Grafiska Företagen
Storgatan 19
Stockholm

http://www.grafiska.se

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.

Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.

 

Följ Grafiska Företagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen

GYF:s branschpris på 100 000 kr till SvD Juniors chefredaktör Stina Cederholm29.10.2020 12:50:00 CETPressmeddelande

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens branschpris på 100 000 kronor till Stina Cederholm, chefredaktör, SvD Junior. Stiftelsen har även delat ut pris för utbildning, formgivning samt priser för examensarbete och uppsats.

Avtalsyrkanden växlade mellan Grafiska Företagen och GS-facket20.12.2019 08:55:44 CETPressmeddelande

I dag växlade Grafiska Företagen avtalsyrkanden med sin motpart GS-facket. Avtalen som ska förhandlas med GS-facket är Infomedia- och Förpackningsavtalen. För Grafiska Företagen är det viktigt att slå vakt om de svenska företagens konkurrenskraft. Eftersom alla konjunkturindikatorer pekar nedåt måste det finnas en återhållsamhet i löneökningstakten för att svenska företag ska kunna bibehålla och stärka sin konkurrenskraft.

Ohållbart för tryckerier att konkurrera med statliga Postnord14.6.2019 13:46:57 CESTPressmeddelande

I går presenterade "Arena för framtidens distribution" sin rapport med politiska förslag för ökad konkurrens och mångfald på produktions- och distributionsmarknaden. I rapporten skriver man att Postnord expanderat sin verksamhet på ett sätt som motverkar olika marknaders konkurrens. Förslagen som läggs fram handlar om att begränsa Postnords möjligheter att fritt expandera utanför sitt huvuduppdrag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum