Lös förlossningskrisen, öppna förlossningen på St. Görans!

Imorgon klubbas budgeten för Region Stockholm igenom. Då har högermajoriteten möjlighet att lösa förlossningskrisen genom att säga ja till Vänsterpartiets krav på att öppna den färdigbyggda förlossningsavdelningen på St. Görans sjukhus.

Barnmorskor, vårdpersonal och gravida kräver långsiktiga och trygga lösningar för förlossningsplatser. Högermajoritetens förslag på tillfälliga pengar till förlossningsvården är otillräckliga. Det visades tydligt under dagens demonstration för en bättre förlossningsvård, där Irene Svenonius (M) blev utbuad av folkmassan.

-Förlossningskrisen kan inte lösas med tillfälliga plakatpengar, det krävs långsiktig garanti för fler förlossningsplatser. Idag är den färdigbyggda kliniken på St. Görans sjukhus den bästa lösningen, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet Region Stockholm.

Vänsterpartiet driver kravet om att öppna kliniken redan nästa år, men högermajoriteten vill vänta till 2026.

Regionen måste ta ansvar för förlossningvården2.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

801 födslar har redan skett på överfyllda mottagningar bara i år, 141 barnmorskor har sagt upp sig och 70 tjänster inom förlossningsvården är obemannade. Dessutom har alla chefer på Södersjukhusets förlossningsavdelning sagt upp sig. Det är dags för regionen att ta sitt ansvar. Därför går vi nu ihop med Socialdemokraterna och begär ett extra sammanträde med regionstyrelsen - för att rädda förlossningsvården