Luciatraditioner från förr på Skansen

Nu är det snart dags för Lucia att lysa upp decembermörkret. På Skansen firas hon med ett antal konserter den 13 december, och sedan hela helgen 15 - 16 december.

Lucia med tärnor i Seglora kyrka. Foto: Marie Andersson

Lucia - myten & legenden
Varför firar vi lucia i Sverige? Visste du att Skansens grundare Artur Hazelius tog den västsvenska luciatraditionen till Stockholm? Härifrån spreds den sedan över hela landet. I Bollnässtugan berättas om hela den långa, och slingriga, väg som Lucia färdats genom historien fram till våra dagar.
13 december kl 11-15, Bollnässtugan

Lucifirande 13 december
Lucia firas med traditionellt luciatåg i Seglora kyrka kl 11.30, 13.00 och 14.30.
Lucia – myten och legenden Bollnässtugan kl 11.00–15.00.
Luciatåg utomhus Sollentuna musikklasser lussar över området kl 10.00–16.00.
13 december

Luciafirande 13, 15-16 december
I Bragehallen firas Lucia som på 1940–talet - en musikalisk upplevelse med lucia från förr.
13, 15-16 december kl 11.00, 13.00 och 15.00.

Skansens Lucia 15 december
Skansens Lucia med tärnor kommer med kortege från H.M.Konungens Hovstall. De lyser upp ett övrigt nedsläckt Skansen med både ljus och sång. Konferencier: Alexandra Pascalidou. Sollidenscenen.
15 december kl 16.00.

Luciafirande 15-16 december
Lucia som på 1920-talet firas i Ordenshuset. Så här kunde det gå till när lucia skulle firas i en föreningslokal på 1920-talet.
15-16 december kl12.00, 13.30 och 15.00

Lucia med tärnor i Seglora kyrka. Foto: Marie Andersson

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.