Luciatraditioner från förr på Skansen

Nu är det snart dags för Lucia att lysa upp decembermörkret. På Skansen firas hon med ett antal konserter den 13 december, och sedan hela helgen 15 - 16 december.

Lucia med tärnor i Seglora kyrka. Foto: Marie Andersson

Lucia - myten & legenden
Varför firar vi lucia i Sverige? Visste du att Skansens grundare Artur Hazelius tog den västsvenska luciatraditionen till Stockholm? Härifrån spreds den sedan över hela landet. I Bollnässtugan berättas om hela den långa, och slingriga, väg som Lucia färdats genom historien fram till våra dagar.
13 december kl 11-15, Bollnässtugan

Lucifirande 13 december
Lucia firas med traditionellt luciatåg i Seglora kyrka kl 11.30, 13.00 och 14.30.
Lucia – myten och legenden Bollnässtugan kl 11.00–15.00.
Luciatåg utomhus Sollentuna musikklasser lussar över området kl 10.00–16.00.
13 december

Luciafirande 13, 15-16 december
I Bragehallen firas Lucia som på 1940–talet - en musikalisk upplevelse med lucia från förr.
13, 15-16 december kl 11.00, 13.00 och 15.00.

Skansens Lucia 15 december
Skansens Lucia med tärnor kommer med kortege från H.M.Konungens Hovstall. De lyser upp ett övrigt nedsläckt Skansen med både ljus och sång. Konferencier: Alexandra Pascalidou. Sollidenscenen.
15 december kl 16.00.

Luciafirande 15-16 december
Lucia som på 1920-talet firas i Ordenshuset. Så här kunde det gå till när lucia skulle firas i en föreningslokal på 1920-talet.
15-16 december kl12.00, 13.30 och 15.00

Lucia med tärnor i Seglora kyrka. Foto: Marie Andersson

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.