Månadens spelare i december: Oscar Möller, Skellefteå AIK

Oscar Möller i Skellefteå AIK har utsetts till Månadens spelare i december. Han blir därmed den fjärde spelaren för säsongen att tilldelas utmärkelsen. Under december månad har Möller haft en betydande roll i Skellefteås framgångar, som vunnit fem av sina åtta spelade matcher i december.

– Hans styrka är hans skott absolut, det spelar ingen roll var han får pucken någonstans, han har bra precision och får iväg den, mot en annan som behöver ha den perfekt för att kunna skjuta direktskott, säger forwardskollegan och lagkaptenen Jimmie Ericsson.

– Oscar Möllers comeback har lyft hela Skellefteå - det säger rätt mycket om en spelares kvalitet.
Han besitter ett av ligans vassaste skott och hans måleffektivitet i december månad har imponerat stort, säger Lena Sundqvist, jurymedlem för Månadens Spelare och kommentator på C More.

Om Månadens Spelare
Utmärkelsen Månadens Spelare utses av SHL tillsammans med Scandic och C More. Juryn består av samtliga lagkaptener i SHL, Sanny Lindström (C More), Lena Sundqvist (C More), Petter Rönnqvist (C More), Niklas Wikegård (C More), Mathias Kemi (Scandic), Mattias Ek (Expressen) och Tomas Ros (Aftonbladet).

Varje jurymedlem fördelar poäng på fem spelare beroende på prestation. Den spelare som har fått högst poäng tilldelas priset ”Månadens Spelare”. Vinnande spelare får en prischeck hos Scandic till ett värde av 10 000 kr som han i samråd med sin klubb får ge till verksamheten i eller runt sin moderförening/nuvarande klubb.

Tidigare vinnare

• September: Dennis Everberg, Växjö
  • Oktober: Daniel Paille, Brynäs
  • November: Broc Little, Linköping

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.