Maria Lundqvist och Kristoffer Hellström i BingoLotto

I lite drygt 30 år har den omåttligt begåvade och mångfacetterade Maria Lundqvist berört, framkallat skratt och gråt och inte minst förärat oss med sin oerhörda värme – i fler sammanhang än man kan tänka sig! I skrivande stund är hon, tillsammans med sambon, sångaren och musikalartisten Kristoffer Hellström, aktuell med den tokhyllande showen ”Om att våga flyga”. Den 2 februari, kl. 18.00 i TV4, gästar de BingoLotto!

MARIA LUNDQVIST

Maria har, år efter år, visat på en oerhörd kompetens – i allt hon tar sig för. Bredden i hennes kulturella engagemang är det idag få som kan mäta sig med. Maria är i grunden skådespelare, men hennes mångfacetterade artisteri har gjort henne synlig på såväl landets teaterscener, i film- och tv-sammanhang, samt på krogscener, musikaler och julshower i drygt 30 år. Med ett unikt uttryck, där hon inte sällan balanserar tryggt mellan komik och allvar, har Maria etablerat sig som en av största karaktärerna på den svenska underhållningsscenen.

FOLKKÄR SOM FÅ
Genom rollgestaltningar såsom Sally har Maria vunnit en speciell plats i den svenska publikens hjärtan. Och vem minns inte Maria i rollen som den sensitiva mamman i succéserien ”30 grader i februari”?

2017 hade Maria premiär som ”Shirley Valentine” på Maximteatern i Stockholm. Efter gästspel på Storan och Lorensbergsteatern i Göteborg följde en utsåld Sverigeturné. Under 2019 axlade Maria en av huvudrollerna i succéserien ”Bröllop, Begravning och Dop”, i regi av Colin Nutley. I skrivande stund har Maria precis avslutat inspelningen av den uppföljande säsongen av samma serie, med premiär på CMore och TV4 senare i år.

PRISER OCH UTMÄRKELSER
Under åren har Maria mottagit flera priser och utmärkelser för sina prestationer på scen, filmduken eller i TV. Maria blev flerfaldigt internationellt prisad för sin roll i den kritikerrosade långfilmen ’Den bästa av mödrar’. Samma prestation resulterade i en den första av två Guldbaggar. Därutöver har Maria även belönats för sina rollgestaltningar i långfilmerna ”Himlens hjärta” och ”Heartbreak Hotel”. Maria är kan dessutom tillräkna sig till skaran av Karamellodiktstipendiater.

KRISTOFFER HELLSTRÖM
Kristoffer Hellström är en bejublad musikalartist, skådespelare och sångare. År 2007 debuterade han professionellt i rollen som Grantaire i ”Les Miserables” i Tyskland.

Sedan dess har Kristoffer medverkat i musikaler som ”Sweeney Todd”, ”Les Miserables”, ”Candide”, ”Hair”, ”Sunset Boulevard”, ”Jersey Boys” och ”Grease” för att bara nämna ett fåtal. Senast sågs han i rollen som Sheldrake i ”Sunset Boulevard”, på Internationell turné i Storbritannien, Italien och Holland.

Kristoffer har dessutom producerat Maria och Andreas Lundqvists bejublade föreställning ”Min bror & jag” på turné i Sverige, samt producerat och medverkat i Marias föreställning ”Älskade Pappor”.

På film- och tv har Kristoffer bl.a. medverkat i SVT:s ”30 grader i februari” och Viaplays originalserie ”Veni Vidi Vici”.

Kristoffer kommer dessutom axla rollen som Kaiafas i Jesus Christ Superstar på Dalhalla sommaren 2020, i sällskap av Peter Stormare, Linus Wahlgren, Fred Johanson och Patrik Martinsson.

”OM ATT VÅGA FLYGA”
Föreställningen ”Om att våga flyga” hade premiär i Falköping våren 2019 och efter en utsåld vår- och höstturné är den nu inne på sin tredje och sista säsong. Föreställningen, som hon gör tillsammans Kristoffer, bjuder in publiken i tanken och känslans värld, kring funderingar om att våga och vilja flyga när livet fortfarande känns oändligt, men ändå inte.

Vårturnén av ”Om att våga flyga” har premiär i Härnösand den 7/2. Därefter följer en turné över hela landet med avslut på Cirkus i Stockholm den 17-18/4.

Söndagen den 2 februari 2020, kl. 18.00, gästar de BingoLotto!