Mariestads – ett öl som går på räls

24.10.2016 15:43 | Spendrups Bryggeri AB

När systembolagets mest sålda öl åker på smakresa går det som på räls. På den svenska Inlandsbanan fann bryggmästare Richard Bengtsson inspiration till Mariestads Svart Inlandspilsner, hans egen variant på en av världens äldsta ölstilar.

Richard Bengtsson

Sedan årsskiftet är Mariestads Export Systembolagets mest sålda öl och tidigare har Mariestads inspirerande smakresor gått med kanalbåt på Göta Kanal och Ostindiefarare längs Sveriges västkust till Hong Kong. När det nu var dags för tredje året har resan gått med ett av Sveriges äldsta fungerande ånglok.

- Det är naturligt för ett öl som Mariestads att befinna sig på ett tåg. Att äta god mat och njuta av god öl på en klassisk tågresa i sakta mak när landskapen passerar i revy är välbehag när det är som bäst, säger Richard Bengtsson.

Bland ånga, Storstup och svart kol letade Richard inspiration till sin version av Schwarzbier, ett av de äldsta ölen man känner till. Redan för 2800 år sedan drack man Schwarzbier i sydöstra Tyskland. Färgen kommer från hårt rostad malt och ska vara svart som kol. Samma färg som en stout, men där slutar liknelsen, istället har stilen kallats Schwarzbier ”en svart pilsner”.

- Lugnet och stillheten på tåget gör att alla ens sinnen skärps. Mina första bekantskaper med det här mörka brända lagerölet var när jag som ung bryggarstudent utforskade Berlins krogar, säger Richard Bengtsson och skrattar.

- Min variant har inslag av kaffe och lakrits. Humlen är Magnum, Perle och Tettnanger, fortsätter Richard.

Handplockade stjärnkockar från Föreningen Årets Kock följde med på resan genom det svenska landskapet.

- Man blir lurad av färgen, säger Filip Fastén. Den kolsvarta nyansen gör att man tror att det är som en stout, men smaken är frisk och torr, fortsätter Filip som blev Årets Kock 2014 och som har fått smaka på en testbutelj.

Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, har även han fått prova.

- Mariestads Svart Inlandspilsner är en riktig lagspelare, och passar utmärkt till mustiga höstgrytor, stekt och grillat kött, fortsätter Jimmi.

Se Den Stora Smakresan på http://mariestads.se/

Kom ombord och följ med på Den Stora Smakresan 2016. Den sju minuter långa dokumentären finns på mariestads.se och på Mariestads Facebook & YouTube-kanal. En kortare version släpps på bio och i Mariestads digitala kanaler.

Mariestads Svart Inlandspilsner kommer att finnas i en specialupplaga på 2000 st. De är på 75 cl styck och har etiketterats för hand och signerats av bryggmästaren. Den 1 december släpps de på Systembolagets beställningssortiment.

Utseende: Svart

Doft: Aromatiskt brända toner med inslag av kaffe och lakrits

Smak: En frisk torr smak med maltiga brända toner.

Malt: Pilsnermalt, Münchnermalt, Blackmalt

Humle: Magnum, Perle och Tettnanger

Bryggning

Mäskning sker under 155 minuter med ett utdraget infusionsförfarande där en rast hålls på 100 minuter vid 64 grader för att omvandla så mycket stärkelse som möjligt till förjäsbart socker. Resultatet blir en torr kropp på ölet.

Jäsning och lagring

Mariestads Svart Inlandspilsner är en underjäst mörklageröl. Jäsningsperioden inleds med huvudjäsning som varar i sju dygn vid 13 °C. Därefter sker mognaden i lagertank under fyra veckor vid –1o C.

Riktvärden

Stamvörtstyrka P°: 11

Alkohol vol. %: 4,8

Restsockerhalt vikt %: 2

Färg: 93

Humlebeska EBU: 30

Bryggmästare: Richard Bengtsson

FAKTA OM MARIESTADS

Mariestads Bryggeri var ett av de första lagerbryggerierna i Sverige. Verksamheten startade redan 1848, bara några år efter det att tekniken att brygga öl med långsam jäsning i låg temperatur hämtats hit från Tyskland. Det gamla svenska "surölet" ersattes snabbt med det nya, friska ölet som dessutom kunde lagras - lagern. Mariestads Bryggeri gjorde redan från början en nysvensk lager - lite fylligare med en kraftigt markerad beska.

För ytterligare information kontakta:

Caroline Levy, pressansvarig, 070-2042118, carro@levycreativity.com

Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, 070-7746089, mikael.mossvall@spendrups.se

Richard Bengtsson
Richard Bengtsson och Thomas Sjögren
Pressbild 1
Helstekt fjällripa

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.