Spendrups Bryggeri AB

Mariestads – ett öl som går på räls

Dela
När systembolagets mest sålda öl åker på smakresa går det som på räls. På den svenska Inlandsbanan fann bryggmästare Richard Bengtsson inspiration till Mariestads Svart Inlandspilsner, hans egen variant på en av världens äldsta ölstilar.
Richard Bengtsson
Richard Bengtsson

Sedan årsskiftet är Mariestads Export Systembolagets mest sålda öl och tidigare har Mariestads inspirerande smakresor gått med kanalbåt på Göta Kanal och Ostindiefarare längs Sveriges västkust till Hong Kong. När det nu var dags för tredje året har resan gått med ett av Sveriges äldsta fungerande ånglok.

- Det är naturligt för ett öl som Mariestads att befinna sig på ett tåg. Att äta god mat och njuta av god öl på en klassisk tågresa i sakta mak när landskapen passerar i revy är välbehag när det är som bäst, säger Richard Bengtsson.

Bland ånga, Storstup och svart kol letade Richard inspiration till sin version av Schwarzbier, ett av de äldsta ölen man känner till. Redan för 2800 år sedan drack man Schwarzbier i sydöstra Tyskland. Färgen kommer från hårt rostad malt och ska vara svart som kol. Samma färg som en stout, men där slutar liknelsen, istället har stilen kallats Schwarzbier ”en svart pilsner”.

- Lugnet och stillheten på tåget gör att alla ens sinnen skärps. Mina första bekantskaper med det här mörka brända lagerölet var när jag som ung bryggarstudent utforskade Berlins krogar, säger Richard Bengtsson och skrattar.

- Min variant har inslag av kaffe och lakrits. Humlen är Magnum, Perle och Tettnanger, fortsätter Richard.

Handplockade stjärnkockar från Föreningen Årets Kock följde med på resan genom det svenska landskapet.

- Man blir lurad av färgen, säger Filip Fastén. Den kolsvarta nyansen gör att man tror att det är som en stout, men smaken är frisk och torr, fortsätter Filip som blev Årets Kock 2014 och som har fått smaka på en testbutelj.

Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, har även han fått prova.

- Mariestads Svart Inlandspilsner är en riktig lagspelare, och passar utmärkt till mustiga höstgrytor, stekt och grillat kött, fortsätter Jimmi.

Se Den Stora Smakresan på http://mariestads.se/

Kom ombord och följ med på Den Stora Smakresan 2016. Den sju minuter långa dokumentären finns på mariestads.se och på Mariestads Facebook & YouTube-kanal. En kortare version släpps på bio och i Mariestads digitala kanaler.

Mariestads Svart Inlandspilsner kommer att finnas i en specialupplaga på 2000 st. De är på 75 cl styck och har etiketterats för hand och signerats av bryggmästaren. Den 1 december släpps de på Systembolagets beställningssortiment.

Utseende: Svart

Doft: Aromatiskt brända toner med inslag av kaffe och lakrits

Smak: En frisk torr smak med maltiga brända toner.

Malt: Pilsnermalt, Münchnermalt, Blackmalt

Humle: Magnum, Perle och Tettnanger

Bryggning

Mäskning sker under 155 minuter med ett utdraget infusionsförfarande där en rast hålls på 100 minuter vid 64 grader för att omvandla så mycket stärkelse som möjligt till förjäsbart socker. Resultatet blir en torr kropp på ölet.

Jäsning och lagring

Mariestads Svart Inlandspilsner är en underjäst mörklageröl. Jäsningsperioden inleds med huvudjäsning som varar i sju dygn vid 13 °C. Därefter sker mognaden i lagertank under fyra veckor vid –1o C.

Riktvärden

Stamvörtstyrka P°: 11

Alkohol vol. %: 4,8

Restsockerhalt vikt %: 2

Färg: 93

Humlebeska EBU: 30

Bryggmästare: Richard Bengtsson

FAKTA OM MARIESTADS

Mariestads Bryggeri var ett av de första lagerbryggerierna i Sverige. Verksamheten startade redan 1848, bara några år efter det att tekniken att brygga öl med långsam jäsning i låg temperatur hämtats hit från Tyskland. Det gamla svenska "surölet" ersattes snabbt med det nya, friska ölet som dessutom kunde lagras - lagern. Mariestads Bryggeri gjorde redan från början en nysvensk lager - lite fylligare med en kraftigt markerad beska.

För ytterligare information kontakta:

Caroline Levy, pressansvarig, 070-2042118, carro@levycreativity.com

Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, 070-7746089, mikael.mossvall@spendrups.se

Kontakter

Bilder

Richard Bengtsson
Richard Bengtsson
Ladda ned bild
Richard Bengtsson och Thomas Sjögren
Richard Bengtsson och Thomas Sjögren
Ladda ned bild
Pressbild 1
Pressbild 1
Ladda ned bild
Helstekt fjällripa
Helstekt fjällripa
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye